Oskuld, skräck och motstånd

Vi som gjort Slottet Valentins mysterier kallar det för gotisk fantasy. Fantasy för att vår huvudperson Enya är med om magiska saker i en sagovärld. Gotisk för att sagovärlden är dyster, full av hemligheter, spöken och låsta dörrar.

Föreställningen är inspirerad av Ann Radcliffes roman The Mysteries of Udolpho som skrevs i slutet av sjuttonhundratalet. Den är gotiskt spöklik och utspelar sig i en värld som ligger på gränsen till fantasy. Läsaren får följa med huvudpersonen Emily på ett äventyr i medeltidens Italien och Frankrike. Där hade Radcliffe själv aldrig varit, så mycket är helt påhittat. Karaktärerna är onda eller goda och allt i boken händer långt från läsarens vardag.

Radcliffe levde i en skrämmande tid. Den franska revolutionen ändrade ordningen i hela samhället. Det var många krig, bland annat om religion. Industrialiseringen skapade nya maskiner som man aldrig hade kunnat föreställa sig. Många var nog rädda för vad som skulle hända i framtiden.

Också vi lever i en tid där mycket ändras. Det kan finnas något tryggt med att
tänka på det otäcka med hjälp av påhittade världar som ligger en bit bort från en själv.

Emilys och Enyas berättelser handlar båda om att klara sig utan sina föräldrar i en otrygg tillvaro. Precis som Emily måste Enya på egen hand försvara sig mot opålitliga skurkar. På en farlig resa där ett gammalt slott spelar en viktig roll löser både Enya och Emily mysterier och får i slutet stor makt över sina egna liv.

På så sätt liknar vår saga Ann Radcliffes. Samtidigt finns många skillnader.

Emilys sätt att lösa problemen är att göra som hennes pappa har sagt. Hon ska aldrig luras att tro på det övernaturliga och hon ska vakta noga på sin sexuella oskuld. Hon är jämt rädd för att bli våldtagen eller säga ja till att närma sig män vid fel tillfälle. Resan hon ger sig ut på sker inte av egen fri vilja. Hon blir tvingad. Målet med hennes resa är att komma hem igen och att äntligen få gifta sig med rätt person.

Enyas sätt att lösa problemen är att göra uppror mot sina föräldrar och självmant åka till platser som är förbjudna för henne. Hon kommer i kontakt med sin magiska förmåga och förstår att det hon tidigare fått lära sig var lögn. Hon har sex med helt fel person och hon gillar det. Sedan dödar hon både sin älskare och sin pappa och flyttar hemifrån. I hennes nya liv är kärleken till kompisar viktigare än romantisk kärlek.

Även om Enya gör tvärtemot Emily handlar båda berättelserna om att bli av
med den sexuella oskulden vid rätt tillfälle och samtidigt om att bli av med
oskuldsfullheten. Enya och Emily förstår alltmer att man inte kan lita på vem
som helst. Det blir helt enkelt farligt för dem att tro på att andra vet och vill
deras bästa. För att kunna ta hand om sig själva och försvara sina vänner när
orättvisa saker händer behöver de kunna hålla fast vid vad de själva vet är sant.

Egentligen är frågan om oskuldsfullheten mycket viktigare, både för
berättelserna och verkligheten, än frågan om oskulden. Sexuell oskuld kan
man ha eller mista. Den säger ingenting om hur man är som person. Men
att själv börja ta ansvar för sitt liv innebär i alla fall delvis att göra sig av med
oskuldsfullheten.

Att växa upp och hitta sin egen styrka kan se ut på så olika sätt. Kanske
man behöver göra mer som Emily eller mer som Enya. Oavsett kan det vara
skrämmande, men framför allt spännande, att börja lösa mysterierna i sitt eget liv.

Tova Gerge,
Dramaturg