Samtliga evenemang i januari inställda

Den publika verksamheten på Göteborgs Stadsteater stänger nu ner på grund av ändrade restriktioner. Gäller samtliga evenemang januari ut. Läs om teatern och Covid-19.

Max Bolotin och Caroline Söderström på kollationeringen av Om kärlek

"Vår fossila kapitalism bygger på en deal med djävulen"

Kärlek, kapitalism, moral, undergång här berättar dramatikern Max Bolotin lite om sina tankar kring den apokalyptiska monologen Om kärlek. Urpremiär 4 februari på Lilla Scen med Caroline Söderström i rollen som Gretchen, i regi av Daniel Nyström.

Hur uppstod idén till pjäsen Om kärlek?

– Idén föddes när jag hörde ett radioprogram där det talades om nyliberalismen som en dödskult. Om det cyniska hopp som nyliberalismen hyser till miljörörelsen. Det finns en acceptans att det går åt helvete, och att det är tillåtet att njuta under tiden. Och jag är intresserad av att utforska hur vi förhåller oss till något så traumatiskt och obegripligt som en klimatapokalyps. Texten utforskar detta.

– Centralt i Gretchens återberättelse av vad som hänt kretsar kring Heinrich, en faustisk person, den onda vetenskapsmannen som gör en deal med djävulen. Han är ett slags undantag, en utstött figur som står för en radikal och uppbrytande kraft. Han får Gretchen att trappa upp sin hedonistiska kapitalism. Vårt samhälles etos idag är faustianskt. Vi lever i en senkapitalistisk värld där hela vår fossila kapitalism bygger på en deal med djävulen. Vi är alla medskyldiga.

Det intresserade mig hur jag som människa någonstans har bestämt mig för att det kanske är bättre att jorden går under än att jag förlorar tillgången till vissa njutningar. Som motpol till Henrich Faust finns Valentin som är antikapitalist och som valt att leva ett asketiskt liv nära naturen. De två männen representerar två helt olika idéer om framtiden hos Gretchen.

Du är den del av scenkonstkollektivet Kastratet och du har ju skrivit flera monologer och dramer som har satts upp här i Göteborg, De har alla huvudpersoner med ett tydligt dilemma och som resonerar sig fram, väger för eller mot olika val i samtiden.

– Jag är väldigt intresserad av moraliska val och av monologformen – att en skådespelare försöker försvara någonting som vi alla tycker är oförsvarbart. Det finns något som är väldigt sårbart i det och det blir som någon slags pakt i rummet – att vi alla osäkrar oss själva litegrand och går med på att ifrågasätta oss själva. Gretchen berättar sin historia och får på så sätt med publiken på sitt val.

Föreställningen heter Om kärlek, vilken roll har kärleken i den här föreställningen?

Kärleken är en flytande beteckning i föreställningen. Dels är den ett triangeldrama, en kärlekstriangel mellan Gretchen och de två männen. Dels är kärlek för en människa som lever i kapitalismen, likt heroin för en heroinist. Att ha tillgång till marknader och upplevelser och den oslagbara möjligheten att konsumera bort sin ångest – det upplever vi som ett slags kärlek.

Frågan är: om vi försöker närma oss något mer autentiskt, något mer ursprungligt, en slags enkel gemenskap mellan människor - ger det oss det vi behöver, får vi då vår kick? Eller föredrar vi ändå kapitalismen, någon typ av konsumtionssamhälle. Vi är någonstans ändå underställda den ekonomiska ordning som vi lever i, vi kan inte ens föreställa oss nåt annat.

Max Bolotin intervjuad av Joel Nordström
Transkriberat och redigerat av Åsa Svensson

Läs mer Om kärlek.