Lång dags färd mot natt

Eugene O’Neills starka familjedrama är först ut på Stora Scen i höst. Som makarna Tyrone ser vi Claes Månsson och Anna Bjelkerud. Sönerna Jim och Edmund spelas av Eric Ericson och Fredrik Evers. Regissör är Emil Graffman, som är tillbaka på Göteborgs Stadsteater efter succéerna Fröken Julie, Hedda Gabler och Underkastelse.

Premiär 13 september på Stora Scen.

Av Eugene O’Neill
Översättning Sven Barthel
Bearbetning Lucas Svensson och Emil Graffman
Regi Emil Graffman
Med Anna Bjelkerud, Eric Ericson, Fredrik Evers, Josefin Ljungman, Claes Månsson m fl

Lång dags färd mot natt utspelar sig i familjen Tyrones sommarhus under ett dygn 1912. Här söker James, Mary och de båda vuxna sönerna förklaringar till varför livet blev som det blev. Alla har de sin egen sanning.
– Det här är det riktigt stora dramat om familjen. Lång dags färd mot natt handlar om en familj som har slutit sig inom sig själv och där medlemmarna kräver ständig bekräftelse. De är både ekonomiskt och känslomässigt intrasslade i varandra, och bär var och en på sina egna förlorade drömmar, säger Emil Graffman.

I det mörka, runt de misslyckade familjemedlemmarna, finns också ett inslag av humor.
– På ett roande och oroande sätt, med djup mänsklig intelligens och ett stort mått av svart humor slungar O´Neill in publiken i familjens kraftcentrum av förbannelse och längtan efter lycka.

Sedan urpremiären 1956 har Lång dags färd mot natt inspirerat till en mängd dramatik om familjen, bland annat Lars Noréns Och ge oss skuggorna och Natten är dagens mor.

På Göteborgs Stadsteater har Emil Graffman tidigare regisserat Produkten av Mark Ravenhill, Turister av Magnus Dahlström, Lyckans dar av Samuel Beckett, Fröken Julie av August Strindberg, Hedda Gabler av Henrik Ibsen och senast Michel Houellebecqs Underkastelse. Bland andra uppsättningar kan nämnas Dorian Grays Porträtt efter Oscar Wilde för Kulturhuset Stadsteatern Stockholm och Riten av Ingmar Bergman för Dramaten.