”Det går att göra pop av Mozart”

Tommy Jonsson har tagit ett nytt grepp om det musikaliska arrangemanget i Trollflöjten. Kända pop- och rockartister har inspirerat till den musikaliska idén för de olika rollerna.

– Det är ett spännande arbetssätt och en bra metod när man vill hitta nya infallsvinklar på musiken, säger Tommy Jonsson.

Leonard Cohen har funnits i tankarna för Sarastro, Ted Gärdestad för Papageno och Christina Aguliera för Prinsessan Pamina för att nämna några exempel.

– Vi ska göra Mozart, men inte Mozart, vi har behållit melodierna men vi vill inte att det ska låta opera, säger Tommy.

Musiken har fått en ny estetik där olika sångtekniker möts. Det är egentligen bara Karolina Andersson (Nattens Drottning) som sjunger med en klassisk operateknik i föreställningen. Hon och Hans-Erik Dyvik Husby (Sarastro) klarar originalmusiken men för de andra skådespelare är musiken sänkt för att hitta rätt i det nya idealet.

– Det funkar faktiskt att göra pop av Mozart, säger Tommy.

Musiken i föreställningen kommer att framföras av fyra musiker under ledning av kapellmästarna Simon Ljungman (Augustifamiljen) och Erik Weissglas. Det blir en respektfullt avskalad version av Mozarts verk.

Kul kuriosa är att den klassiska speldosan i Mozarts ursprungsversion nu är ersatt med en modern bärbar högtalare.

Läs mer om Tommy Jonsson här

Läs mer om Trollflöjten

Text: Maria Björn

Foto: Kristin Ladström