Göteborg juni 2001

Inför pjäsen med arbetsnamnet Göteborgskravallerna, som sätts upp våren 2026, bjuder Göteborgs Stadsteater in till en första träff med bland andra dramatikern Jerker Beckman, som nu har inlett sitt researcharbete. Allt för att kunna få ta del av erfarenheter och tankar om händelserna i juni 2001.

Välkomna till Foajébaren* på Göteborgs Stadsteater tisdagen den 21 maj klockan 17.30-19.00.

Medverkar gör dramatikern Jerker Beckman och dramaturg Lisa Lindén. På plats är också Hans Abrahamsson, freds- och utvecklingsforskare vid Göteborgs universitet. Hans kommer att dela med sig av sina minnesbilder från händelserna.

Efter de inledande presentationerna får vi höra Hans Abrahamssons berättelse. Sedan kommer teatern att öppna för ett samtal med publiken där alla är välkomna att dela med sig av sina erfarenheter och tankar oavsett om man var på plats eller inte.

Det går även bra att dela med sig av minnen och reflektioner på mejladressen goteborgskravallerna@stadsteatern.goteborg.se

I juni 2026 är det 25 år sedan de så kallade Göteborgskravallerna skakade om vår stad och Sverige, vilket också gav eko runt om i världen. Fredliga demonstrationer urartade i samband med EU-toppmötet i Göteborg. Göteborgskravallerna är det samlande namnet för dessa händelser.

Jerker Beckman har tidigare skrivit pjäser som Den stora branden (2018) om branden i Västmanland 2014, och Här kommer Framtiden (2022) om företaget Asea och dess inverkan på Sverige. Även dessa bygger till stor del på research och intervjuer.

Obs! Fri entré, men ladda ner biljett! Antalet platser är begränsat.

*Ändrat från Hyllan.

Tisdag 21 maj
17.30
Scen
Foajébaren
Pris
Fri entré, men biljett behövs. Laddas ner via länken nedan

Redan i juni 2001 visste jag att jag en dag skulle skriva om kravallerna. Jag sa till mig själv att vi inte får glömma vad som hände och vad det betydde för Sverige. Jag är mycket glad över att få göra detta på Göteborgs Stadsteater, som är det självklara hemmet för en pjäs som denna.

Jerker Beckman, dramatiker

Dessa dagar är en slags brytpunkt, då Sverige plötsligt blev en arena för starka globala konflikter. Hur kan teatern hjälpa oss reflektera kring det som hände? Hur påverkades synen på demokrati, yttrandefrihet, och aktivism och hur förändrades på olika sätt tilliten i samhället?

Linda Zachrison, konstnärlig chef Göteborgs Stadsteater