Vi ställde några frågor om Skymningsrök till Sisela Lindblom, föreställningens dramaturg.
Skymningsrök handlar om en familj i tre generationer men upplägget är väl lite speciellt?
Det som är intressant med pjäsen är att den berättar om motivet familj och ursprung, men på ett nytt sätt. Allt utspelar sig på samma gång. Vi ser mamman Violet när hon träffar sin blivande man Daniel och samtidigt får vi också träffa fostren hon senare bär i sin mage. De diskuterar om det är värt att födas eller inte. Vi ser Violets pappa och hennes son i en och samma akt, de spelas då av samma skådespelare…
Så Skymningsrök handlar om tid?
Pjäsen är existentiell och tar tag i de stora frågorna. Regissören Viktor Tjerneld lyfter en replik ur pjäsen som han tycker är extra viktig, ”Varje kärlekshistoria är en tragedi. Slutet är inbyggt redan från början”. Och det är något som den här pjäsen håller på med, nämligen tiden. Det där med att en händelse kan kännas som mycket långt borta i tid, men ändå vara ständigt närvarande. --- Vi upplever ju också verklighet på det sättet, att många tidsplan existerar samtidigt.
Noah Haidle, som skrivit pjäsen, verkar vara en dramatiker med humor?
Ja, han är rolig och det är mycket humor i pjäsen. Han har låtit sig inspireras av den amerikanska varietétraditionen, och han använder sig både av den klassiska familjeberättelsen och, kan man säga, stand-up comedy i en väldigt finurlig blandning. Han verkar också ha humor privat – han har bett Viktor Tjerneld att tänka på honom som en död dramatiker. Men han kommer till premiären…
Skymningsrök har Sverigepremiär den 23 september på Studion.
Läs mer om pjäsen och intervjuer med regissör och skådespelare på: stadsteatern.goteborg.se/skymningsrok