Vilka behov är universella? Och vilka är relativa?
För ungefär ett år sedan fick regissören Mattias Andersson en text av den unge dramatikerdebutanten Adel Darwish. Texten var omedelbar, poetisk och omtumlande. Författad mitt i en brutal och kaotisk samtid präglad av krig och gränser mellan människor. Utifrån den texten skapar Mattias Andersson ett musikaliskt, visuellt och koreografiskt scenkonstverk format av stämningar, känslor och konflikter i vårt allas gemensamma ”nu”.
Adel Darwish är skådespelare och kom till Sverige från Syrien Aleppo för tre år sedan. Hans text pendlar mellan verklighet och fantasi i tre olika tidsdimensioner. Vad har hänt och vad kommer att hända? Vem är levande, vem är död? Är nuvarande och förfluten tid alltid närvarande i kommande tid? Vilka av en människas behov är egentligen relativa och vilka är universella?
I föreställningen medverkar – förutom Adel Darwish själv – tre skådespelare från Backa Teaters ensemble, två dansare och fem unga människor som tidigare bodde någon annanstans men som nu bor i Göteborg, Sverige. Koreografin utarbetas tillsammans med Twisted Feet.
Hierarchy of needs är Backa Teaters bidrag till det europeiska projektet ”Atlas of Transitions – New geographies for a cross-cultural Europe” som är ett samarbete mellan teatrar och konstnärer i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien. Förutom spelperioden på Backa Teater kommer föreställningen att gästspela på några av de andra samarbetspartnernas scener.
Projektet finansieras av EU-programmet Kreativa Europa.
2017-2020 pågår det europeiska samarbetsprojektet Atlas of transitions.
Atlas of Transitions – New Geographies for a Cross-Cultural Europe is the European cooperation project that promotes cross-cultural dialogue by bringing local communities closer together through culture and performing arts.
Inom projektet presenterar Backa Teater den här föreställningen. Dessutom arrangerade vi under några dagar gästspel och samtal tillsammans med våra partners i Europa under titeln Ett förändrat Europa.
Det flera spännande reflektioner om Backa Teater och Göteborg att ta del av på projektets hemsida. Spyros Andreopoulos, konstnärlig ledare för Motus Terrae i Elefsina, Grekland tillbringade några dagar i Göteborg. Nedan finns hans tankar om staden.
"Friendly, vibrant, segregated, a place of contradictions, opportunities and transforming industries… there are many different words to describe Sweden’s second largest city, Gothenburg. In May 2019, actively involved in young communities, Backa Teater organized a series of events and performances under the title “A Changed Europe”. Spyros Andreopoulos shares with us echoes and visions of his experience there.
Upon arrival at the airport, a group of migrants escorted by police officers, is queuing for passport control. This arrestive image will trigger thoughts on borders, control and human contact, which will accompany him during his visit – opening a new perspective on current social issues. Follow his journey while he discovers Backa Teater’s artistic work and geopolitical beliefs, along with guest artists’ experiences, keeping one foot on each side of the Göta River."
Intervju
Dramatikern och skådespelaren Adel Darwish berättar om hur texten till Hierarchy of needs kom till och om sina tankar om behovstrappan.
Av Adel Darwish Regi Mattias Andersson Scenografi Maja Kall Dramaturg Stefan Åkesson Koreografi Denny Hultén / Twisted Feet Kostym Helena Arvidsson O'Byrne Kompositör Kristina Issa, Jonas Redig Ljud Jonas Redig Ljus och video Tomas Heyman Mask Josefin Ekerås Skådespelare Adel Darwish, Rasmus Lindgren, Josefin Neldén, Ramtin Parvaneh Dansare Marcel Gomes, Aleksandra Jovic Dessutom medverkar Nermin Asheti, Ali Ktit, Yafet Melake, Alieksander Okbatsion , Iman Rasho Medverkande i video Obay Alskoja , Milad Alsahwy, Ahmad Katrib, Lugen Skouzam, Diana Tayara, Noorvan Bourhan, George Eid Regiassistent Felicia Stjärnsand