Regissören berättar

Pernilla och Joar lever drömmen om det perfekta livet. En dag överraskar de både sina vänner och sig själva när de bestämmer sig för att ta emot en ensamkommande pojke. Men det blir inte riktigt som de har tänkt sig. Den 28 september är det premiär för Allt gott i världen på Göteborgs Stadsteater. Vi har intervjuat regissören bakom pjäsen.

Paula Stenström Öhman regisserar sin nyskrivna pjäs där vi får följa två par som i mötet med den ensamkommande pojken förändras på olika sätt

– Det handlar om Sverige 2018. Om moralisk över- och underlägsenhet, om livsval, ansvar, skuld och fördomar. Om kärlek, maktlöshet och självbilder som krackelerar. Jag var intresserad av den moraliska gråzonen och den filosofiska frågan vad det är att hjälpa. Spelar det någon roll för mottagaren om den som hjälper gör det osjälviskt eller för egen vinnings skull? Vem blir jag i det ögonblick jag väljer att hjälpa? Vem blir jag om jag går förbi? Hur motiverar jag det för mig själv? Hur mycket påverkas vi av det uppskruvade rasistiska tonläget? Och hur ska vi kunna hjälpa om vi inte kan ge de här barnen något hopp?

Även om temat i pjäsen är allvarligt lockar den till många skratt.

– Jag har inte skrivit den för att man ska skratta, men jag skrattar själv ibland när vi repeterar, fast det låter makabert. Det är en sorts lågmäld självkritisk satir om ett smärtsamt ämne. Sveriges flyktingmottagande och den förtvivlade situation de ensamkommande barnen ofta befinner sig i lämnar ingen oberörd. Kanske har vi tänkt engagera oss (bara inte just nu), eller så har vi träffat människor som har gjort det, ”Åh, vilka hjältar ni är!” Humorn tror jag ligger i igenkänningen, det plågsamma i att få syn på sig själv, sidor som vi inte vill kännas vid. Det är katastrofalt att vi inte lyckas ta hand om barn som flytt krig, svält och förföljelse. Att inte ens de som vill hjälpa kan ge dem hopp om framtiden. Hur blev det så här?

Paula Stenström Öhman, som är prisbelönt som dramatiker, utgår i sina pjäser ofta från dokumentärt material och involverar skådespelare och referenspersoner tidigt i processen. Inför Allt gott i världen har teamet bland annat träffat socialsekreterare, familjehemsföräldrar, ensamkommande och personal på HVB-hem.

– Nu får publiken granska och utvärdera de båda paren, vad de gör och säger. Hade vi kunnat göra något annorlunda? Jag hoppas att Allt gott i världen väcker tankar som man kan ha med sig nästa gång man diskuterar de här frågorna. Premiär 28 september, på Studion.

Paula Stenström Öhman är även en av initiativtagarna till Vi Gör Vad Vi Kan, en insamlingsstiftelse som hjälper människor på flykt, både utomlands och i Sverige.