Att komponera med humor i den mörkaste natten

Mellika Melouani Melani har länge önskat körmusik av Andrea Tarrodi till sina uppsättningar. Först nu fanns det tid och kunde bli verklighet, till Idlaflickorna.

– Jag tyckte direkt att det var ett jätteroligt projekt. Jag är dessutom ett stort fan av Kristina Lugn, säger Andrea Tarrodi, som fick ett urval texter att välja bland och börja skapa musik till.

Trots lusten hade Andrea lite svårt att komma igång med att komponera.
– Kristina Lugns texter är så starka i sig. Hennes svarta humor kändes svår att fånga och det gällde att hamna rätt, att hitta balansen mellan humorn och allvaret.

Hittade den rätta tonen
Men efter att ha prövat ett tag hittade hon den rätta tonen.
– Sen gick det snabbt och jag skrev fem stycken på ren impuls, några längre, andra lite kortare, som gjorda för att kunna repriseras och klippas i. Jag sjöng och spelade in, jag är ju körsångare själv och sången är mitt instrument. Och efter att ha fått vara med på en repetition så måste jag också säga att körerna och körledaren har gjort ett mycket fint arbete. Det låter fantastiskt.

Musiken kan förstärka en föreställning
Att skriva musik för teateruppsättningar är relativt nytt för Andrea Tarrodi.
– Jag tycker att det är kul. Här får musiken en annan funktion än annars. Jag tycker om att musiken kan förstärka en föreställning.

Mer om Andrea Tarrodi finns att läsa här.

Regissören Mellika Melouani Melani om Andrea Tarrodi och musiken:
”Kristina låter ju förmedla de mörkaste djupen i människan genom sitt poetiska språk. Inte så sällan med en komisk knorr på slutet. Liksom för att vi ska klara av dosen svärta. Ibland blir det till och med lite för mycket av det roliga. Det beskrev Kristina själv, att det kunde bli så med hennes texter, att hon nästan tramsade bort det viktiga allvaret.

Därför bad vi Andrea att komponera i den mörkaste natten. Och att låta körerna få bli vackra, skira stycken för föreställningens väsen som kommer i slutet. Kvinnorna till undsättning.

Tarrodi lyckades verkligen, med sin komposition, att greppa andemeningen i Kristinas poesi. Hon förenar text och musik, i en vacker komposition, som om det kom som ett svar på alla stora existentiella frågor kvinnorna ställt med sina liv. Och lite humor finns här också. I Lugns anda.”

Tonsättaren Andrea Tarrodis verk har framförts såväl i Sverige som utomlands, bland annat i Royal Albert Hall på BBC Proms 2017, Philharmonie Berlin, Wiener Musikverein och på Barbican Centre i London. 2018 belönades Tarrodis CD String Quartets framförd av Dahlkvist Quartet med en Grammis för årets bästa klassiska album. Tarrodis musik har även varit representerad ett flertal gånger på Östersjöfestivalen.

Kent Olofsson är uppsättningens musikaliska ledare. Han är navet mellan tonsättare, körer och musiker, ser till att all musik får sin rätta plats, binder ihop musiken och har även komponerat en del av den. Om Andrea Tarrodis kompositioner säger Kent:
"Hennes körstycken är ett lyckokast. De visade sig vara perfekta för föreställningen. De var möjliga att klippa i och stuva om och de hittade sin plats. De fungerar också som en dialog med skådespelarna."

Foto: Louisa Sundell