Här har vi några enkla övningar som ni kan testa i klassrummet. Övningarna stärker grupparbete och koncentrationen och är även ett sätt att starta samtal med hjälp av kroppen.
NIVÅ 1
Stå i en ring. Kasta en boll till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till.
Trappa upp med fler bollar i ringen.
NIVÅ 2
Gå runt i rummet. Använd hela ytan och håll avstånd till varandra. Kasta en boll till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till. Trappa upp med fler bollar. Om en boll tappas måste alla frysa i statyer och räkna långsamt till fem och sen
börja igen.
Dela in gruppen två och två. Ställ er mitt emot varandra, som att man tittar i en spegel. Börja med att den ena i paret leder och den andra skall följa rörelserna. Efter ca. 1 minut byter paren ledare och följare. Efter fyra minuter så är det fritt vem som leder, i bästa fall vet man inte ens vem det är.
Låt klassen skriva upp alla känslor som vi som människor kan känna på tavlan. När det är klart så får alla ställa sig på en rad och gå över golvet till motsatt sida gestaltande känslorna. Du som lärare ger dem en känsla i taget. Försök att göra övningen under tystnad och använd kroppen. Hur ser en ledsen hand ut? En glad fot? Ett tveksamt ben? En kär mage?
Du behöver en tom yta. Introducera övningen med att den sker ljudlöst. Sätt gärna på lugn musik.
Låt barnen börja röra sig runt i rummet, de skall alltid ha en meter mellan sig. Låt barnen gestalta att de dör på olika sätt. Samlas efteråt och prata om döden, vad valde dom för olika sätt och varför?