MELLAN HUMANITET OCH TOMHET

Vad innebär det egentligen att vara människa – och att leva tillsammans med andra? Genom historien har vi försökt skapa ordning genom att dra gränser: mellan det normala och det avvikande, det innanför och det utanför, det mänskliga och det omänskliga. Dessa gränser har förändrats i form men sällan i funktion. De avgör fortfarande vem som räknas, vem som får plats och vem som ställs utanför

Texterna i detta avsnitt rör sig mellan det personliga och det samhälleliga, mellan det historiska och det samtida. De handlar om humanismens bräcklighet, om samhällets rum och om vad som händer när människor inte längre känner sig inrymda i det gemensamma. De ställer frågor om ansvar, språk, frihet och mening – och om vad som händer när vi slutar se varandra som människor.

HUMANISM – INGEN SJÄLVKLARHET

Genom historien har människan försökt skapa ordning genom att dela in världen i kategorier: rent och orent, normalt och avvikande, innanför och utanför. Denna vilja att sortera har gjort människor till etiketter, diagnoser och siffror. I Sverige finns spår av detta i Rasbiologiska institutets arkiv, där människor bedömdes och reducerades till avvikelser. Även om rasbiologin är förkastad lever dess efterklang kvar i dagens samhälle – i språk, politik och vardagliga handlingar som fortsätter att skilja ”vi” från ”de andra”.

När ordning och säkerhet värderas högre än empati och solidaritet riskerar humanismen att gå förlorad. Språket formar verkligheten: när människor beskrivs som hot eller problem blir det lättare att vända bort blicken.

FRÅGOR

  • På vilket sätt kan historiska idéer om ”ras” och ”renhet” leva vidare i moderna samhällen trots att de vetenskapligt förkastats?
  • Vad händer med vår moral när rädsla och självbevarelsedrift får styra politiska beslut?
  • Var går gränsen mellan rationellt självskydd och moralisk likgiltighet inför andras lidande?
  • Kan man tala om humanism som en aktiv handling snarare än en värdering – och vad krävs då av individen?
  • Hur påverkar språket vår syn på människor som befinner sig i utanförskap, exempelvis flyktingar eller minoriteter?
  • Vilken makt har ord och kategoriseringar i skapandet av ”vi och dom”?
  • Hur kan individen agera i ett samhälle där tystnad och passivitet blir norm?

OM SAMHÄLLETS GRÄNSER OCH DE SOM ALDRIG FÅR PLATS

Samhället kan förstås som ett gemensamt rum som vi alla delar, men där gränserna inte är givna utan skapade. Att få plats i detta rum handlar inte bara om fysisk närvaro, utan om att bli sedd, hörd och erkänd som del av helheten. Många lever dock i utkanten av rummet – de får finnas men inte fullt ut delta. Exkludering sker sällan öppet, utan genom normer och vanor som avgör vem som räknas. Men eftersom rummet är byggt av våra handlingar, språk och relationer kan det också byggas om. Varje möte och varje vilja att lyssna på den som tidigare stått utanför bidrar till att skapa ett mer öppet och mänskligt samhälle, ett rum där fler kan känna sig hemma.

FRÅGOR

  • Vem får tillhöra ett vi?
  • Vilka berättelser och erfarenheter formar rummets väggar och vilka hamnar utanför?
  • Hur kan ett samhälle byggas så att fler faktiskt ryms, inte bara tolereras
  • Vad krävs för att trygghet och gemenskap inte ska innebära utestängning av andra?
  • När känner jag själv att jag rymmer i samhället och när gör jag det inte?
  • På vilka sätt har jag anpassat mig för att passa in?
  • Vilka dörrar öppnar jag och vilka låter jag stå stängda?
  • Hur kan jag bidra till att fler känner sig hemma i det gemensamma rummet?

HUMANITY IS OVERATED

Den 7 november 2007 genomförde den 18-årige Pekka-Eric Auvinen en skolskjutning på sin gymnasieskola i Jokela, Finland. Åtta personer miste livet innan Auvinen tog sitt eget. Två veckor före dådet publicerade han en video på YouTube, iförd en tröja med texten “Humanity is overrated” – mänskligheten är överskattad.

I ett manifest beskrev han sin mörka syn på världen och delade in mänskligheten i tre nivåer: de som blint följer massan, de som ser men inte vågar agera och de som enligt honom hade ”vaknat” och stod över resten. Hans ord speglar en destruktiv blandning av nihilism och människoförakt, ett försök att skapa mening i ett hat som till slut riktades både mot andra och honom själv.

FRÅGOR

  • Vad innebär det att vara fri – och vilket ansvar följer med den friheten?
  • Kan en människa skapa sin egen mening i livet, även när världen känns tom och meningslös?
  • Varför tror du vissa människor, som Auvinen, upplever mänskligheten som förlorad eller ”överflödig”?
  • Vad händer när en människa förlorar tron på andra människor – eller på sig själv?
  • Hur påverkar samhällets krav och normer vår känsla av frihet och autenticitet?
  • Hur kan en människa hitta mening i livet utan att förneka livets lidande och absurditet?
  • Var går gränsen mellan att förstå en människas existentiella ångest – och att rättfärdiga hennes handlingar?