TEATER

Teatern är en av de få platser där vi tillsammans som individer upplever något som bara händer här och nu och aldrig mer. Det finns varken pausknapp eller möjlighet att spola tillbaka, hoppa framåt eller exakt återskapa ögonblick. Teatern är en plats där vi kan möta andras historier och kanske även få syn på oss själva där vi minst anade det. I mötet med det okända, tillsammans med andra, kan vi växa som människor.

Ordet teater kommer från grekiskans the’atron, ett ord som till en början betecknade åskådarplatserna eller publiken. Ordet the’atron kommer i sin tur från ordet thea’omai som betyder betrakta. Idag är ordet främst sammankopplat med talteater.

Teater har använts till allt från att proklamera religion till att utforska skörheten i att vara människa i relation till andra. Som form har teatern tusentals år på nacken och är ett sätt att samtala om vår existens och tiden vi befinner oss i. Än idag spelas dramer som skrevs under antikens Grekland. Pjäser vid namn Antigone eller Medea tolkas utifrån den plats och tid skådespelet nu utspelas i. Nya berättelser skrivs, dramatik formade av och för vårt absoluta här och nu.

Idag finns få rum som det som scenkonstupplevelsen skapar. Ett rum där du tillsammans med andra under en begränsad tid upplever något som inte går att återskapa, pausa eller reproducera. En händelse där du som publik spelar en avgörande roll, där en föreställning tar form i energi och känsla inte bara utifrån hur skådespelarna rör sig, hur ljuset ger känsla och fokus eller hur scenografin ramar in verket. Upplevelsen blir till i samspelet mellan scen och salong, hur fokus tas och ges i rummet. Konsten är det som uppstår i mötet mellan scen och salong, mellan publiken och skådespelarna. Scenkonstverket är för dig i publiken en möjlig reflektionsyta, en spegel du studsar dig själv emot. Din upplevelser baseras på dina erfarenheter, ditt tycke och smak, med andra ord är en konstupplevelse alltid subjektiv.

Att skapa ett scenkonstverk, en produktion, på en institutionsteater som Backa Teater är i mångt och mycket som ett grupparbete där flertalet olika funktioner, specialister inom sitt fält, skapar verket utifrån en konstnärlig idé. Varje detalj, från affisch till hur starkt ljuset lyser på scenen, är testad, diskuterad och bestämd. Den finns där av en anledning.

DISKUTERA

  • Har du upplevt att gå på teater tidigare? Hur var det?
  • Vad är skillnaden mellan teater och film?
  • Varför skall en se teater?
  • Finns det en skillnad i hur en upplever saker om en gör det tillsammans med andra än om en är själv?
  • Hur är det att vara publik på en teater, är det skillnad från till exempel att gå på bio?

KONST OCH FÖRSTÅELSE – om mötet med det okända

Ett scenkonstverk är i sig en reflektionsyta, och konst är det som händer i spegelbilden du upplever när du möter dig själv genom dess yta. En konstupplevelse är alltid subjektiv - den baseras på dig som individ, på dina erfarenheter och associationer.

Att uppleva konst, oavsett om det handlar om bildkonst, musik, scenkonst eller litteratur, är ett sätt för dig som människa att växa. Din empatiska förmåga stärks; du får större möjlighet att förstå och sätta dig in i andra människors verkligheter. Din värld berikas av andras ord och bilder och blir större. Konsten kan belysa dina egna sår och erfarenheter, och därigenom göra dessa verkliga i ett större sammanhang. Samtidigt odlar du din associativa förmåga och ditt kritiska tänkande.

För att uppleva konst behöver du ingen förkunskap. Du behöver inte veta vad det handlar om eller ens, under tiden du sitter där, ”förstå”, för handlingen i sig kan mycket väl vara sekundär för just din subjektiva upplevelse.

Däremot kan konstverket i sig öppna dörrar för diskussioner om utanförskap och innanförskap, om människans existens, dess tillkortakommanden och sår. Det väcker frågor om ansvar – både ditt personliga och samhällets.

DISKUTERA

  • Hur kan mötet med det okända genom konst hjälpa oss att förstå både oss själva och andra bättre?
  • På vilket sätt kan konst fungera som en bro mellan det kända och det främmande?
  • Kan och i så fall hur bidrar konst till att utveckla vår empatiska förmåga?
  • Kan konst upplevas som mer sann eller berörande än fakta och information?
  • Kan ett konstverk hjälpa oss att bearbeta personliga sår och erfarenheter – och i så fall hur?
  • Kan konst förändra människors värderingar och skapa social förändring – eller är dess påverkan främst individuell?
  • Kan konsten fungera som en plats för gemensam reflektion och ansvarstagande i en polariserad tid?
  • Vad innebär det att en konstupplevelse alltid är subjektiv?
  • Kan konst existera utan publikens tolkning – eller uppstår den först i mötet mellan verk och betraktare?
  • Är det viktigare att känna något av ett konstverk än att förstå det?