MOT SLUTET

Lärarhandledning

I lärarhandledningen till Mot slutet ger vi olika ingångar till föreställningen. Att för- eller efterarbeta en scenkonstupplevelse är ingen nödvändighet, upplevelsen av scenkonstverket är det som är centralt. Men genom att samtala om verket, vad klassen såg och krockas med dess filosofiska spörsmål kan den egna upplevelsen i sig växa och bli större.

Mot slutet är en utforskande, varm och skruvad föreställning som leker med vår upplevelse av tid. I en växelverkan mellan intensitet och vila, roligt och tråkigt, våldsamt och ömt, sång och tystnad laboreras det minutiöst med minuten och allt vad den rymmer – och inte rymmer.

I lärarmaterialet hittar du olika ingångar till att diskutera vidare utifrån filosofiska frågeställningar eller konstnärlig upplevelse. Men det går alldeles utmärkt att bara komma hit och uppleva ett scenkonstverk och låta det få flyga vidare i var och en helt fritt.

Fördjupad lärarhandledning för utskrift (PDF-dokument, 901 kB)

Inför besöket

Innan föreställningen

Praktisk information inför besöket.

Inför besöket

Teater

Innan föreställningen

Vad är teater?

Teater

Så många funktioner

Innan/Efter föreställningen

Vem gör vad när vi skapar en föreställning?

Så många funktioner

Dramaövningar

Innan/Efter föreställning

Dramaövningar

Dramaövningar

Klocktid

Fördjupning

Klockan tickar, men hur länge har den gjort det?

Fördjupning

Kroppens tid

Fördjupning

Din kropps egna klocka.

Fördjupning

Att prata scenkonst

Efter föreställningen

Samtala om en scenkonstupplevelse i grupp.

Att prata scenkonst

Frågor till föreställningen

Efter föreställningen

Frågor kopplade till föreställningen.

Fördjupning

Att använda tid för att förstå tid

Fördjupning

Att använda tidslinjer för att förstå tid.

Övning