DRAMAÖVNINGAR

Här har vi några enkla övningar som ni kan testa i klassrummet. Övningarna stärker grupparbete och koncentrationen och är även ett sätt att starta samtal med hjälp av kroppen.

KASTA BOLL

NIVÅ 1
Stå i en ring. Kasta en boll till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till. Trappa upp med fler bollar i ringen.

NIVÅ 2
Gå runt i rummet. Använd hela ytan och håll avstånd till varandra. Kasta en boll till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till. Trappa upp med fler bollar. Om en boll tappas måste alla frysa i statyer och räkna långsamt till fem och sen börja om igen.

SPEGELÖVNING

Dela in gruppen två och två. Ställ er mitt emot varandra, som att man tittar i en spegel. Börja med att den ena i paret leder och den andra skall följa rörelserna. Efter ca. 1 minut byter paren ledare och följare. Efter fyra minuter så är det fritt vem som leder, i bästa fall vet man inte ens vem det är.

DIAMANT

Ställ barnen i grupper om fyra i formen av en diamant. Den som har näsan längst fram i diamanten leder gruppen och bestämmer rörelsen. På din klapp vrider sig ledaren åt höger, vänster eller ett halvt varv. Det är nu en ny ledare i diamanten som de andra följer. Det här är en form av Följa John där du både övar på att leda och följa, lyssna och iakta.

ASSOCIATIONSLEK

En associationslek är en form av ordlek. Det finns flera olika varianter där du kan utveckla lekarna till meningar, skapa scener och så vidare. Här presenteras två olika varianter.
Det går att göra två och två eller i större grupper.

1. Säg ett ord t ex hatt (det går även att använda ett föremål), nästa person associerar till ordet hatt och säger huvud, nästa säger kanske hjärna.

2. Ordet skall börja på förgående ords sista bokstav. Du bestämmer själv utifrån gruppens språkliga färdigheter hur mycket av association till förgående ords innebörd som är möjligt eller om fokus istället är en boktavslek.
Exempel: Hatt - Toppluva - Antarktis - Snö