ARBETA MED RÖRELSE

Du behöver en större fri yta, klassen skall sprida ut sig på golvet med minst en meter mellan sig. Uppmuntra till att göra det i tystnad, undersök vad som händer när andningen är det enda ljudet. Sätt på musik (förslag: Green Arrow/Yo La Tengo eller Starwood Choker/Bing & Ruth). Endast du som leder övningen får höras utöver musiken. Övningen görs till en början med slutna ögon.

  • Andas in djupt. Utgå från ditt bäcken
  • Hur känns höfterna. Ryggraden.
  • Lungorna.
  • Vilken rytm har hjärtat.
  • Hur känns golvet mot fötterna. Fötterna mot golvet.
  • Du känner hur dina fötter får rötter ner i golvet, grunden, jorden.
  • Hur känns knäna. Benen.
  • Hur känns armarna. Armbågslederna. Handleder. Fingrar.
  • Hur känns nacken, huvudet, ansiktets 24 olika muskler.
  • Vart är dina tankar.
  • Spänn kroppens alla muskler. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
  • Slappna av. Öppna ögonen.
  • Börja långsamt röra dig genom rummet, vilket tempo är du i, vilket tempo är de andra i?
  • Hitta en gemensam rytm.

Du som ledare ger en ansvar för att leda en rörelse.
De andra kopierar samtidigt som alla rör sig genom rummet.
Byt ledare tills alla fått ge gruppen en rörelse.

Ge ord som eleverna skall sätta rörelse till - undersök motstånd och materia:
RÖRELSE I HAV / RÖRELSE AV HAV
RÖRELSE I VIND / RÖRELSE AV VIND
RÖRELSE I DIMMA / RÖRELSE AV DIMMA
RÖRELSE I SLIME / RÖRELSE AV SLIME

Låt kroppen vibrera i minst en minut. Låt kroppen bli en motorbåt, en utombordare, en vespa upp för en grusväg. Slappna av. Hur är känslan?

Para ihop två och två, när den ena rör sig - står den andra still.
På din klapp byter de.