Vilda inuti och kostym

Flygaren, bebisen, generalen och tvillingarna. I Vilda ryms många fantasifulla varelser. Vi frågade Kajsa Hilton-Brown, kostymdesigner/kostymör för Vilda inuti hur hon gått till väga när hon hittade de olika karaktärerna till Vilda inuti.

Vad gör en kostymör/kostymdesigner?
En kostymör hittar på vilka kläder personerna skall ha på scenen, hur karaktärerna skall se ut.

Vad har varit din inspiration till kostymerna i Vilda inuti?
Jag som kostymör bestämmer inte själv, alla beslut sker i samarbete med regissören. Det är viktigt att vi har en gemensam bild. Kostymerna i Vilda inuti skall hjälpa de medverkande att hitta sina karaktärer. Jag ville hitta söta varelser, klassiska sagofigurer som är lite förvridna.

Vad finns i vårt sagoarv? Vilka figurer finns i våra sagoberättelser? Det finns figurer som dyker upp som arketyper i olika sagor. Alice i underlandet och Dorthy i Trollkarlen från Oz är väldigt lika, De förlorade pojkarna i Peter Pan och figurerna från Vildingarnas värld lika så. Jag tittade mycket i bilderböcker.

Samtidigt började jag rita och skissa jättemycket, satte ihop olika figurer från sagor och serier med varandra, krockade Harry Potter med Elsa Beskows bildvärld och på det sättet började figurerna ta form. De figurer som kommer ut ur Vildas kropp. Sen tänkte jag mycket också. Funderade på vad det finns för olika typer som man har i sig? Vi består alla av olika typer som vi är mer eller mindre medvetna om.

För mig är det viktigt att göra, att skissa fram tankarna, inte bara tänka.

Kostymskisser till Vilda inuti av Kajsa Hilton-Brown

Hur ser processen ut när kostymerna tas fram?
Oftast börjar jag med att läsa texten, men här finns det inte någon text utan mer referensmaterial så jag började där.

Sen börjar jag samla bilder, jag brukar hitta ”toner” i mig själv när jag läser texten eller referensmaterialet. Jag hittar bilder och skissar mycket, sen börjar det ta form. Det är som en omedveten process där jag letar efter inspirationen.

När karaktärerna börjar ta form så ritar jag dom mer ordentligt, ofta brukar jag börja med att titta på skådespelarna men i det här fallet blev det tvärtom. Karaktärerna kom före skådespelaren.

När jag fått fatt på karaktären så börjar man leta efter tyg eller i kostymförådet, i det här fallet kom vi fram till att det skulle finnas en sorts struktur i kläderna. Lite som frotté. Det är viktigt för mig med färg, viktigt att det känns rätt i färgtonerna. Det måste hålla ihop men ändå vara spretigt.

Man börjar ha kostymprover tillsammans med skräddaren, tar mått och skär ut tyger. Först syr man en toall, det är när man syr upp kostymen i ett skräptyg för att se hur den ser ut på kroppen som skall bära den, vad som behövs justeras, i stället för att börja klippa i det riktiga tyget.

Vad behöver man tänka på när man gör kostym till en föreställning?Man behöver tänka på att man skall kunna röra sig i kläderna och om skådespelarna snabbt måste kunna byta kläderna under föreställningen. Hur skorna är, så att de kan röra sig och inte skada knän och fötter. Kommer skådespelarna att svettas mycket och i så fall hur skall kläderna kunna tvättas.

Man behöver också hitta lösningar på fickor så att man kan dölja saker som skall vara med i föreställningen eller till mickar. Man får testa sig fram så att det fungerar. Det är viktigt att samarbeta med skådespelare, regissör, ljusdesigner och maskdesigner.

Gå tillbaka till Lärarhandledning Vilda inuti.