Att lyssna, att visualisera och röra sig i grupp.
NIVÅ 1
Stå i en ring. Kasta en boll till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till. Trappa upp med fler bollar i ringen.
NIVÅ 2
Gå runt i rummet. Använd hela ytan och håll avstånd till varandra. Kasta en boll till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till. Trappa upp med fler bollar.
Om en boll tappas måste alla frysa i statyer och räkna långsamt till fem och sen börja igen.
Stå i en ring. Kasta ett osynligt föremål till varandra. Alla måste vara tysta och söka ögonkontakt med den som de skall kasta till. Den som kastar ger det osynliga förmålet vikt och form, allt från det minsta till det största, lättaste till det tyngsta. Träna på att ge förmålet egenskaper som kallt eller varmt, vasst eller mjukt. Den som tar emot, tar emot det osynliga föremålet som kastats och får sen göra ett nytt.
Gå runt i rummet med avstånd. Om en stannar måste alla stanna.
Bilda grupper på ca. 5-6 elever i varje. De ställer upp sig i diamantform med en ledare som bestämmer tempo och riktning. Börja i slowmotion och trappa långsamt upp tempot. På given signal byts ledaren ut till den som står sist i diamantn utan att tempot minskar eller att formen bryts. Du som lärare kan tillexempel klappa.
Dela in gruppen två och två, börja med att den ena i paren leder och den andra skall följa rörelserna. Efter ca. 1 minut byter paren ledare och följare. Efter fyra minuter så är det fritt vem som leder, i bästa fall vet man inte ens vem det är.
Låt klassen skriva upp alla känslor som vi som människor kan känna på tavlan. När det är klart så får alla ställa sig på en rad och gå över golvet till motsatt sida gestaltande känslorna. Du som lärare ger dom en känsla i taget. Försök att göra övningen under tystnad och använd kroppen. Hur ser en ledsen hand ut? En glad fot? Ett tveksamt ben? En kär mage?