Trollflöjten

Det blir intensivt och kontrastrikt när operasångerskan Karolina Andersson och rocksångaren Hans-Erik Dyvik Husby, också känd som Hank von Hell, möts som Nattens drottning och Sarastro i Trollflöjten. Melanie Mederlind regisserar en avskalad och kärnfull version av Mozarts folkkära opera. Ett sångspel med arrangemang av Tommy Jonsson och musikalisk ledning av Simon Ljungman.

Premiär 13 december på Stora Scen.

Efter WA Mozart
Översättning Alf Henrikson
Bearbetning och regi Melanie Mederlind
Musikarrangemang Tommy Jonsson
Med Karolina Andersson, Hani Arrabi, Therese Erch, Eric Ericson, Hans-Erik Dyvik Husby, Carina M Johansson, Ramtin Parvaneh m fl
Musiker Paula Hedvall, Simon Ljungman (kapellmästare), Axel Mårdsjö, Emma Runegård (musikalisk Instudering)

När Göteborgs Stadsteater bereder plats för operagenren är det en rasande vårdnadstvist mellan Nattens drottning och Sarastro som står i centrum. Genom prinsessan Pamina får vi följa dramat mellan de båda föräldrarna.

Trollflöjten är berättelsen om kampen mellan ljuset och mörkret inom varje människa, och om försoning i en polariserad värld, en tidlös saga som speglar vår tid, säger regissören Melanie Mederlind.

Prisade och internationellt meriterade sopranen Karolina Andersson har gjort rollen som Nattens drottning till en av sina paradroller på Komische Oper Berlin, Kungliga Operan, GöteborgsOperan och en rad andra scener i Sverige och utomlands.

Motspelare i striden om den älskade dottern är Hans-Erik Dyvik Husby, tidigare sångare i Turbonegro men som också har gjort en mängd roller på scen och på film, bland annat rollen som Cornelis i filmen med samma namn. 2018 gjorde han internationell rockcomeback som soloartist, i Europa och USA.

Scenen intas av såväl skådespelare, sångare som musiker. Kapellmästare är Simon Ljungman, känd från bland annat Augustifamiljen, som stått för musiken i På spåret, och som medlem i Håkan Hellströms kompband.

Melanie Mederlind har regisserat på bland annat Riksteatern, Cullbergbaletten och Nationaltheatret i Oslo. 2009-2013 var hon Artist in Residence på Folkteatern i Göteborg. Som regissör har hon profilerat sig som introduktör och iscensättare av samtida tyskspråkiga dramatiker. Hon har hyllats bland annat för Raseri av Elfriede Jelinek som sattes upp på Borås Stadsteater 2017. Melanie Mederlind är också regiaktuell med Girls like that på Teater Halland och på Staatstheater Karlsruhe i Tyskland.