Vem är Schmitz?

Från Ungern kommer Ildikó Gáspár för att regissera den absurda komedin Vem är Schmitz? skriven av den schweiziske författaren och dramatikern Lukas Bärfuss.

Premiär 6 december på Studion.

Av Lukas Bärfuss
Översättning Marc Matthiesen
Regi Ildikó Gáspár
Med Victoria Dyrstad, Fredrik Evers, Karin de Frumerie, Josefin Ljungman, Ylva Olaison, Emilie Strandberg, Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström

När företagets existens står på spel på grund av oroligheter bland leverantörerna i Pakistan finns bara en person som kan rädda situationen – Schmitz, som på beställning förvandlas från kvinna till man för att slagkraftigt förhandla om det globala bolagets intressen.

När hon sedan fortsätter att uppträda som man börjar det skava. Vem är hon? En man som föddes i fel kropp? En kvinna som poserar som man? Vilka är kollegornas och familjens förväntningar? Och hur långt kan företaget gå i sin exploatering av personalen?

– Vi spelar alla våra roller och om någon inte passar in i systemet rubbar det vår ordning. Det skapar oro, ilska och en önskan att bli av med det störande elementet. Det här är en komedi, men med en allvarlig underton. Den handlar om det omöjliga att inte ha fördomar och om en längtan att duga inför andra utan att bli definierad som något annat än en människa, säger Ildikó Gáspár.

Pjäsen med originaltiteln Frau Schmitz hade urpremiär i Schweiz 2016.

Ildikó Gáspár är en ungersk regissör som arbetat på de största ungerska teatrarna under de senaste 15 åren. Hon har även regisserat i Tyskland, Litauen och Serbien. Bland uppsättningar kan nämnas Josef och hans bröder av Thomas Mann, Maria Stuart av Friedrich Schiller, Macbeth av Shakespeare och The Fatherless av Csaba Mikó.