Samtliga evenemang i januari inställda

Den publika verksamheten på Göteborgs Stadsteater stänger nu ner på grund av ändrade restriktioner. Gäller samtliga evenemang januari ut. Läs om teatern och Covid-19.

I förgrunden Caroline Söderström, Victoria Olmarker, Anna Bjelkerud. I bakgrunden körsångare från Mara vokalensemble och Ymna damkör.

Introduktion till Idlaflickorna

En introduktion till föreställningen Idlaflickorna av dramaturg Anna Berg. Välj själv om du vill läsa eller lyssna!

Lyssna på introduktionen

Lyssna till introduktionen på Soundcloud, ca 7 minuter.

Inledningen till våra introduktioner görs av skådespelaren Carina Boberg, mångårig och älskad medarbetare på Göteborgs Stadsteater.

Läs introduktionen

Pjäsen Idlaflickorna är skriven av Kristina Lugn. I Göteborgs Stadsteaters uppsättning är pjäsen bearbetad av Mellika Melouani Melani, som också regisserat föreställningen. Jag heter Anna Berg och är föreställningens dramaturg.

Kristina Lugn var en av våra mest folkkära poeter och dramatiker. Hon gav ut åtta diktsamlingar, den första publicerades 1972, och skrev ett trettiotal pjäser. Under 1980-talet och senare syntes hon också en hel del på tv, bl a som programledare. Den mediala bilden av henne var vid den här tiden en person som gjorde skarpa iakttagelser, hade ett stort mått självironi och som talade särpräglat långsamt – något hon själv lekte med, också i förhållande till sitt efternamn Lugn. 1997 blev hon konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan 4, eller teaterdirektör som hon föredrog att kalla sig, efter Allan Edwall som startat teatern och som Kristina Lugn haft ett nära samarbete med. 2006 blev hon invald i Svenska Akademin, ett arbete hon tog sig an med stolthet och stort engagemang. Kristina Lugn gick bort vid 72 års ålder i maj 2020.

Såväl Kristina Lugns dikter som dramatik känns igen på teman som otillräcklighet, ensamhet och sökandet efter kärlek blandat med vardagsnära detaljer. Kanske är otillräckligheten snarare det omvända: en frustration över att inte få plats med hela sig själv, att inte rymmas i det förväntade. Språket är lekfullt och elastiskt, där ords betydelse i en och samma mening kan vändas ett helt varv och plötsligt betyda något annat. Det ger en komiskt dråplig effekt och humorn ställer sig ofta till tjänst som dörröppnare för det bråddjupt existentiella, ibland ångestladdade.

Kristina Lugn själv har sagt att hon hade sin litterära hemvist först och främst inom poesin, men att det var på teatern som arbetsplats hon kände sig hemma. Den samhörighet och det grupparbete som teaterarbetet innebär tilltalade henne, även om språket i hennes pjäser fortsatt hade mycket gemensamt med hennes dikter. Samtidigt finns det i hennes poesi gott om karaktärer och sceniska situationer.

I Idlaflickorna, så som den ursprungligen är skriven, få vi möta de båda kvinnorna Barbro och Lillemor, på husmorssemester från sig själva, kanske någonstans vid Gardasjön. Det finns något surrealistiskt över deras sätt att vara och tala med varandra - och så småningom märker vi att deras repliker och livshistorier är sammanflätade, så att de inte helt går att skilja från varann. I någon mening är de båda kvinnorna en och samma.

I Mellika Melouani Melanis uppsättning är replikerna i stället delade på tre kvinnor och på scen omges de av ytterligare ett femtiotal kvinnor – medresenärer, artister, musiker, äldre damer – och bland dem finns också fragmentariska bilder av Mannen. Dels den frånvarande maken Herrman, här med två R som i Herr Man, så typiskt för Kristina Lugn. Dels den efterlängtade idealmannen i olika skepnader.

I Göteborgs Stadsteaters version av Idlaflickorna ser vi det som har kommit att bli ett av regissören Mellika Melouani Melanis kännetecken, nämligen visuellt generösa, musikaliska upprättningar med ett stort antal sångare och skådepelare på scenen. Vokalensemblerna MARA och YMNA medverkar i scenrummet och framför nyskrivna körstycken av Andrea Tarrodi, som här har tonsatt några av Kristina Lugns dikter särskilt för denna uppsättning. Annan musik i föreställningen är skriven av Kent Olofsson, som också står för uppsättningens musikaliska ledning.

Förutom teater har Mellika Melouani Melani regisserat ett flertal operauppsättningar och 2011 till 2019 var hon konstnärlig ledare för Folkoperan i Stockholm. På Göteborgs Stadsteater har hon tidigare regisserat Vi som är hundra av Jonas Hassen Khemiri, Babel av Elfriede Jelinek och Att begära tre systrar baserad på Anton Tjechovs pjäs Tre systrar.

Bengt Gomérs scenografi och ljusdesign till Idlaflickorna tar oss med till vad som kanske är en semesterort på sydligare breddgrader, ett vitkaklat resort-område, med bardisk och pool. Precis som Kristina Lugns texter är rummet mångbottnat, på en gång begripligt, surrealistiskt och existentiellt.

Ambra Succi står för föreställningens koreografi och som Idlaflickor ser vi Anna Bjelkerud, Caroline Söderström och Victoria Olmarker.

Varmt välkomna till Idlaflickorna!