I lärarhandledningen till Döden, döden ger vi olika ingångar till föreställningen. Att för- eller efterarbeta en scenkonstupplevelse är ingen nödvändighet, upplevelsen av scenkonstverket är det som är centralt. Men genom att samtala om verket, vad klassen såg och krockas med dess filosofiska spörsmål kan den egna upplevelsen i sig växa och bli större.
Döden, döden är en lekfull och varm föreställning om det som vi alla har gemensamt. Att döden är en del av att leva. Här väcks tankar om sorg och tröst, om meningen med livet och om det kommer något efter. Med musik, ord och rörelse tar vi oss an de eviga frågorna.
I lärarmaterialet hittar du olika ingångar till att diskutera vidare utifrån filosofiska frågeställningar eller konstnärlig upplevelse. Men det går alldeles utmärkt att bara komma hit och uppleva ett scenkonstverk och låta det få flyga vidare i var och en helt fritt.
Fördjupad lärarhandledning för utskrift (PDF-dokument, 2 MB)
Vem gör vad när vi skapar en föreställning?
Så många funktionerAtt samtala om en scenkonstupplevelse i grupp.
Att prata scenkonst