DÖDEN, DÖDEN

Lärarhandledning

I lärarhandledningen till Döden, döden ger vi olika ingångar till föreställningen. Att för- eller efterarbeta en scenkonstupplevelse är ingen nödvändighet, upplevelsen av scenkonstverket är det som är centralt. Men genom att samtala om verket, vad klassen såg och krockas med dess filosofiska spörsmål kan den egna upplevelsen i sig växa och bli större.

Döden, döden är en lekfull och varm föreställning om det som vi alla har gemensamt. Att döden är en del av att leva. Här väcks tankar om sorg och tröst, om meningen med livet och om det kommer något efter. Med musik, ord och rörelse tar vi oss an de eviga frågorna.

I lärarmaterialet hittar du olika ingångar till att diskutera vidare utifrån filosofiska frågeställningar eller konstnärlig upplevelse. Men det går alldeles utmärkt att bara komma hit och uppleva ett scenkonstverk och låta det få flyga vidare i var och en helt fritt.

Fördjupad lärarhandledning för utskrift (PDF-dokument, 2 MB)

Inför besöket

Innan föreställningen

Praktisk information inför besöket.

Inför besöket

Teater

Innan föreställningen

Vad är teater?

Teater

Så många funktioner

Innan/Efter föreställningen

Vem gör vad när vi skapar en föreställning?

Så många funktioner

Dramaövningar

Innan/Efter föreställning

Dramaövningar

Dramaövningar

Ritualer

Före/Efter föreställningen

Vad spelar ritualer för roll för oss människor?

Fördjupning

Bygg kompis

Efter föreställningen

Skapa klassens egna kompis!

Övning

Att prata scenkonst

Efter föreställningen

Att samtala om en scenkonstupplevelse i grupp.

Att prata scenkonst

Frågor till föreställningen

Efter föreställningen

Frågor kopplade till föreställningen.

Fördjupning

Skriv er egen ramsa

Efter föreställningen

Låt klassen sätta ihop sin egen ramsa

Övning