Hjälte är i allmän betydelse en beundransvärd person som utför stordåd, och som på så sätt vinner stor heder och ära. Ordet härstammar från den grekiska mytologin och var namnet på en form av halvgud - Hero. En hero var enligt den grekiska mytologin en hjälte med övermänskliga egenskaper. Homeros kallade förutom konungar och furstar även män som utmärkt sig i strid och visat stor tapperhet för heroer.
Har vi som människor behov av hjältar? Varför? Med hjälp av värderingsövningen Heta linjen kan ni diskutera just hjältar i klassrummet.
Det finns inga gråzoner och heller ingen möjlighet att välja en neutral plats om man är osäker. Skapa en linje med hjälp av tejp eller snöre på golvet. Det finns enbart en ja eller nej sida. Klargör att frågorna är komplexa, att du som ledare inte kommer att döma deras svar och att det är viktigt att lyssna och ta in vad de övriga deltagarna säger.
Låt gruppen utgå från ett neutralt hörn, ställ ett påstående och låt dom själva välja sida. Genom att starta med ett neutralt påstående ”Sommaren är den bästa årstiden” är sannolikheten stor att du får gruppen att dela upp sig på både ja och nej sidan och du får även möjlighet att visa på att det finns flera anledningar till att välja nej (höst, vinter och vår). Gå sedan vidare i svårare påståenden.
En blodtörstig kriminell eller folkets hjälte?
FördjupningHar vi som människor behov av hjältar? Med hjälp av värderingsövningen Heta linjen kan ni diskutera just hjältar i klassrummet.
ÖVNINGAtt samtala om en scenkonstupplevelse i grupp. Hur fördjupar vi upplevelsen tillsammans?
Att prata scenkonstTroll, älvor, vättar och skogsrår. Skogen är hem till otaliga myter, sagor och figurer.
FördjupningEn resumé av handlingen med frågor
Om föreställningen