I lärarhandledningen till Vansinnet ger vi olika ingångar till föreställningen. Att för- eller efterarbeta en scenkonstupplevelse är ingen nödvändighet, upplevelsen av scenkonstverket är det som är centralt. Men genom att samtala om verket, vad klassen såg och krockas med dess filosofiska spörsmål kan den egna upplevelsen i sig växa och bli större.
Vansinnet är en två akter lång föreställning som tar oss med på en resa genom historien, vi besöker narrspel och häxbränning, fängelsehålor och tortyrkammare, mentalsjukhus och uppfostringsanstalter och undersöker tillsammans med Elvira hur människan genom århundranden har försökt att begränsa och stympa själens rymd.
I lärarmaterialet hittar du olika ingångar till att diskutera vidare utifrån filosofiska frågeställningar eller konstnärlig upplevelse. Men det går alldeles utmärkt att bara komma hit och uppleva ett scenkonstverk och låta det få flyga vidare i var och en helt fritt.
Fördjupad lärarhandledning för utskrift (PDF-dokument, 1,3 MB)
Vem gör vad när vi skapar en föreställning?
Så många funktionerAtt samtala om en scenkonstupplevelse i grupp.
Att prata scenkonstHär hittar du frågor kopplade till föreställningen.
Frågor kopplade till föreställningen