Hierarchy of needs

Vilka behov är universella? Och vilka är relativa?

För ungefär ett år sedan fick regissören Mattias Andersson en text av den unge dramatikerdebutanten Adel Darwish. Texten var omedelbar, poetisk och omtumlande. Författad mitt i en brutal och kaotisk samtid präglad av krig och gränser mellan människor. Utifrån den texten skapar Mattias Andersson ett musikaliskt, visuellt och koreografiskt scenkonstverk format av stämningar, känslor och konflikter i vårt allas gemensamma ”nu”.

Adel Darwish är skådespelare och kom till Sverige från Syrien Aleppo för tre år sedan. Hans text pendlar mellan verklighet och fantasi i tre olika tidsdimensioner. Vad har hänt och vad kommer att hända? Vem är levande, vem är död? Är nuvarande och förfluten tid alltid närvarande i kommande tid? Vilka av en människas behov är egentligen relativa och vilka är universella?

I föreställningen medverkar – förutom Adel Darwish själv – tre skådespelare från Backa Teaters ensemble, två dansare och fem unga människor som tidigare bodde någon annanstans men som nu bor i Göteborg, Sverige. Koreografin utarbetas tillsammans med Twisted Feet.

Europeiskt samarbetsprojekt

Hierarchy of needs är Backa Teaters bidrag till det europeiska projektet ”Atlas of Transitions – New geographies for a cross-cultural Europe” som är ett samarbete mellan teatrar och konstnärer i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien. Förutom spelperioden på Backa Teater kommer föreställningen att gästspela på några av de andra samarbetspartnernas scener.

Projektet finansieras av EU-programmet Kreativa Europa.

DOWNLOADABLE INFORMATION IN ENGLISH (PDF-dokument, 9.2 MB)

Urpremiär
Åldersgräns
14 år
Syntolkning
12 mars och 11 april 2019
Längd
Ca 1tim och 20 min
Pris
80-250 kr

Atlas of transitions

2017-2020 pågår det europeiska samarbetsprojektet Atlas of transitions.

Projektet beskrivs såhär:

Atlas of Transitions – New Geographies for a Cross-Cultural Europe is the European cooperation project that promotes cross-cultural dialogue by bringing local communities closer together through culture and performing arts.

Inom projektet presenterar Backa Teater den här föreställningen. Dessutom arrangerade vi under några dagar gästspel och samtal tillsammans med våra partners i Europa under titeln Ett förändrat Europa.

Det flera spännande reflektioner om Backa Teater och Göteborg att ta del av på projektets hemsida. Spyros Andreopoulos, konstnärlig ledare för Motus Terrae i Elefsina, Grekland tillbringade några dagar i Göteborg. Nedan finns hans tankar om staden.

"Friendly, vibrant, segregated, a place of contradictions, opportunities and transforming industries… there are many different words to describe Sweden’s second largest city, Gothenburg. In May 2019, actively involved in young communities, Backa Teater organized a series of events and performances under the title “A Changed Europe”. Spyros Andreopoulos shares with us echoes and visions of his experience there.

Upon arrival at the airport, a group of migrants escorted by police officers, is queuing for passport control. This arrestive image will trigger thoughts on borders, control and human contact, which will accompany him during his visit – opening a new perspective on current social issues. Follow his journey while he discovers Backa Teater’s artistic work and geopolitical beliefs, along with guest artists’ experiences, keeping one foot on each side of the Göta River."

Läs Spyros tankar på Atlas of Transitions hemsida.

”Hierarchy of needs” gör ett besök på Backa teater till ett grundläggande behov

Hierachy of needs ligger utan tvekan i linje med vad Backa teater ska ägna sig åt: kaxiga satsningar på dramatiker som inte nödvändigtvis är kända men som har något att berätta. På riktigt.

Dramatikern Adel Darwish imponerar i sin oförutsägbara och gränslösa debut om behov, makt och att vara människa.

det är genomgående tonsäkert och välspelat av samtliga på scen

Hierarchy of needs är öppet och lätt spelad, rymmer många olika tidszoner, platser och konstnärliga uttryck. Men framför allt är föreställningen en drabbande diskussion om liv och död.

Debutanten Adel Darwish har skrivit ett mångbottnat, envetet och hjärtskärande manus

Ofta är det väldigt roligt, med snabba kast och halsbrytande språkliga svängningar men också igenkänningsfaktorer.

Adel Darwish

Dramatiker och skådespelare

Läs om Adel Darwish

Rasmus Lindgren

Publik 1/skådespelare

Läs om Rasmus Lindgren

Ramtin Parvaneh

Publik 2/skådespelare

Läs om Ramtin Parvaneh

Marcel Gomes

Publik 3/dansare/skådespelare

Läs om danskompaniet Twisted Feet

Ali Ktit

Publik 5/ungdom/skådespelare/dansare

Läs om ungdomarna i föreställningen

Nermin Asheti

Publik 6/ungdom/skådespelare/dansare

Läs om ungdomarna i föreställningen

Alieksander Okbatsion

Publik 8/ungdom/skådespelare/dansare

Läs om ungdomarna i föreställningen

Yafet Melake

Publik 9/ungdom/skådespelare/dansare

Läs om ungdomarna i föreställningen

Josefin Neldén

Skådespelare, spelar Josefin

Läs om Josefin Neldén

Aleksandra Jovic

Publik 4/dansare/skådespelare

Läs om danskompaniet Twisted Feet

Iman Rasho

Publik 7/ungdom/skådespelare/dansare

Läs om ungdomarna i föreställningen

Intervju

Adel Darwish berättar

Dramatikern och skådespelaren Adel Darwish berättar om hur texten till Hierarchy of needs kom till och om sina tankar om behovstrappan.

Läs texten om Adels tankar

Produktion

Av Adel Darwish Regi Mattias Andersson Scenografi Maja Kall Dramaturg Stefan Åkesson Koreografi Denny Hultén / Twisted Feet Kostym Helena Arvidsson O'Byrne Kompositör Kristina Issa, Jonas Redig Ljud Jonas Redig Ljus och video Tomas Fredriksson Mask Josefin Ekerås Skådespelare Adel Darwish, Rasmus Lindgren, Josefin Neldén, Ramtin Parvaneh Dansare Marcel Gomes, Aleksandra Jovic Dessutom medverkar Nermin Asheti, Ali Ktit, Yafet Melake, Alieksander Okbatsion , Iman Rasho Medverkande i video Obay Alskoja , Milad Alsahwy, Ahmad Katrib, Lugen Skouzam, Diana Tayara, Noorvan Bourhan, George Eid Regiassistent Felicia Stjärnsand

New geographies for a cross-cultural Europe

Atlas of transitions

Läs om projektet