Foto av en grävskopa som hällergatsten och grus container utanför teaterhuset.

Ombyggnad och renovering

I maj 2020 inleddes teaterhusets ombyggnad och renovering. Vi dokumenterar arbetet löpande och delar här med oss av bilder så att du kan följa processen.

2021-01-15. Foto Peter Buchschatz.

Vridscenen-3-fotoPeterBuchschatz.jpgOmbyggnationen pågår utan avbrott och bland mycket annat förstärks nu golvet på Stora Scen. Det ger oss en anledning att blicka bakåt, till 1934.

Många är de uppsättningar på Stora Scen där vridscenen haft en betydande roll. Ett halvt varv och plötsligt uppstår en ny scenbild. Kanske blickar vi plötsligt in i köket där vi tidigare bara sett fasaden. En skog växer fram, ny dekor kommer upp från underjorden och skådespelare tajmar skickligt sina steg med scengolvet som rör sig under fötterna.

Vridscenen på Stora Scen där arbete pågår med att förstärka scengolvet.Regissören och scenografen Knut Ström var den som till stor del stod bakom den avancerade scenteknik som installerades på Stadsteatern redan vid starten 1934. Ström kom på lösningen med den kombinerade vagn-, hiss- och vridscenen.

Det var för tiden ett unikt maskineri i flera våningar och ett genombrott för den moderna scenkonsten. Det kom att kallas ”Ströms trollerilåda” och är i stort sett detsamma idag, om än datoriserat.

Vridscenen. Bild tagen under scen.Vridscenen tillverkades på Götaverken, då världens största skeppsvarv. Inför invigningen 1934 var teaterchefen Torsten Hammarén oerhört nervös – inget fungerade. Han kontaktade då chefen för Götaverken, Hugo Hammar, som med pondus och hjälp av en rad verksingenjörer såg till att allt flöt på som det var tänkt. Hammarén kunde andas ut.

Knut Ström (1887-1971)*, alltså mannen bakom de tekniska nymodigheterna, började sin yrkesbana som dekormålare och senare scenograf. Han gjorde sin gesällvandring i Tyskland och anställdes bland annat som scenograf vid Neues Schauspielhaus i Düsseldorf.

1919 kom han hem till Sverige igen, till det nystartade AB Göteborgs Stadsteater på Lorensbergsteatern. Här arbetade han som scenograf, regissör och även chef under ett par år. 1926, lättad över att slippa chefskapet, fick han uppdraget att förbereda scenrummet och den tekniska utrustningen för det kommande teaterhuset på Götaplatsen. Han såg teatern som en verkstad som skulle ha alla tekniska hjälpmedel till sitt förfogande.

Vridscenen. Bild tagen under scen.Det ska dock sägas att tankarna på en ny stor teater med vridscen inte föll alla göteborgare i smaken. Redan 1923 ironiserade signaturen ”Den inbitne” över de kommande planerna i Aftonbladet: ”Vridscen! Ja, det tror jag livligt … jag vill redan nu kalla denna scen en ”vriden” scen, den vridnaste scen i Skandinavien. … Ingen mänsklig makt kan hindra förödelsen.” Den inbitne påpekade också med emfas att det minsann aldrig kommer att bli modernt att gå på teater i Göteborg …

Ja här är vi nu. Vridscenen är där den är, vriden eller ej, och vi kommer att få se den snurra många gånger än.

* Under åren 1934-1958 var Knut Ström scenograf och regissör på Göteborgs Stadsteater.

Bilderna nedan är tagna 2020-11-30

ED6A9734-1280x720.jpgVi börjar faktiskt ana hur Lilla Scen kommer att se ut. Nåja, i vilket fall är nu de gamla stora pelarna borta vilket kommer att ge mycket bättre siktvinklar än tidigare. Steg för steg tar scen och salong, foaje och entré form och vi kan se fram emot en permanent scen för nya spännande scenupplevelser.

ED6A9737-1280x720.jpgNu är den nya trappan på plats även om det är en del kvar att ordna med innan den får sitt betydligt mer eleganta utseende. Via den tar publiken sig från kassahallen ner till Lilla Scens foajé. Självklart kommer det även att finns hiss hela vägen ner.

ED6A9747-1280x720.jpgEn ny restaurang kräver en ny entré. Och nej, inte kommer gästerna att behöva huka sig för komma in även om det ser ut så på bilden.

ED6A9752-1280x720.jpgRejäla balkar ligger nu som grund för teaterns nya restaurang. Hösten 2021 kan vi hälsa välkommen till bords i ny härlig miljö.

ED6A9774-1280x720.jpgKassahallen är inplastad och ”inpapprad” i väntan på sin del av renoveringsarbetet.

ED6A9776-1280x720.jpgTomt är det i luckorna just men åh, så vi längtar till dess att vi åter får möta vår publik.

ED6A9781-1280x720.jpgÄven utsidan får sig en omgång till det bättre. Och mitt i allt arbete bär vår atlant tryggt upp baldakinen, så som han har gjort tillsammans med sin kollega karyatiden allt sedan 1934.

ED6A9790-1280x720.jpgNär vi öppnar igen är antalet serveringsställen fler. Bland annat den här fantastiska baren bakom Stora Scens salong. Till vänster byggs en bar och väggen till höger kommer åter att kläs med den venetianska siden- och sammettapet som en gång prydde salongen.

Bilderna nedan är tagna 2020-08-18

ED6A7803-ny-entre.jpgI bakgrunden skymtar den nya entrén från Berzeliigatan som leder in till Lilla Scens nya foajé som ligger i direkt anslutning till den nya restaurangen.

ED6A7809-ny-entre-utsida.jpgDen nya entrén från utsidan.

ED6A7786-foaje-lilla-scen.jpgNu ser det inte mycket ut för världen men så småningom blir här en foajé till Lilla Scen.

ED6A7796-restaurang.jpgHär pålas och väggförstärks det för fullt. Ett av teaterhusets gamla förråd blir nu en restaurang med plats för omkring 80 matgäster.

ED6A7760-lilla-scen.jpgDe befintliga pelarna på Lilla Scen kommer att ersättas av nya pelare som placeras längre ut för att ge bättre sikt och en bredare scen.

ED6A7825-underbaren.jpgUnder Stora Scens salong blir det en ny servering för bättre och snabbare service i pauserna. Nivåskillnaden kommer att jämnas ut och längs med den rundade väggen, till vänster i bild, kommer de vackra originaltaperna att sättas upp.

ED6A7850-foajebaren.jpgSoprent i Foajébaren! Och den gamla muralmålningen har kommit i dagen igen.

ED6A7856-foajebaren.jpgBaren, som tidigare låg i Foajébarens mitt, har monterats ned och ersätts nu av en ny bar som installeras vid hissen i borte delen av lokalen, för bättre framkomlighet.

ED6A7866-stora-scen.jpgOmkring 600 lampor på Stora Scen har monterats ned för förvaring på säker plats under ombygganden. Scengolvet kommer att förstärkas underifrån för att kunna klara tyngre scenografi framöver.

Foto: Peter Buchschatz