Sju skådespelare, fem musikalartister och en femmannaorkester – och över hundra kostymer. Kostymdesigner Helga Bumsch och teaterns kostymavdelning har arbetat mycket och intensivt för att allt ska vara klart inför premiären av En död komikers liv – en saga om Lenny Bruce.
Inom kort kommer bilder på de färdiga kostymerna. Till dess får vi nöja oss med Helgas fantastiska kostymskisser.
– Att det skulle vara många medverkande och en storslagen uppsättning, det kändes väldigt kul och inspirerande redan från början. Och så tiden förstås, 50-60-talet, säger Helga Bumsch.
Många var snyggt klädda
Utan att egentligen veta så mycket om Lenny Bruce och inte vara särskilt bevandrad inom standupgenren, gav sig Helga in i sitt gedigna uppdrag för att ta reda på mer.
– Det mest spännande för min del är ju att många var så snyggt klädda på den här tiden. Oavsett klasstillhörighet så lät man säkert sy upp i alla fall en kostym eller klänning. Det var välskräddat och satt perfekt. Jag tittade bland annat på Hugh Hefners talkshow Playboy Penthouse där Lenny medverkade. Där var han en energisk men udda fågel som kändes lite före sin tid i hur han uttryckte sig. Snyggt klädd var han, i sin svarta kostym. Hefner själv är förresten förebilden för klubbägaren Dante i pjäsen (en roll som spelas av John Lalér, reds anm).
Oklanderligt klädda
Livet för Lenny Bruce tog tidigt en tragisk vändning. I de jazzkretsar han rörde sig florerade drogerna och han fastnade i ett missbruk.
– Många dök ju under men om man tittar på filmer om och från just de här miljöerna så var människorna oklanderligt klädda. Det var intressant att få syn på.
Viktigt att känna sig bekväma
Dansen och dansarna får ta stor plats i pjäsen.
– Jag researchade och även om det handlade om strippor så tycker jag att de ofta var fint klädda, i kostymer med specifika teman, vilket jag tog fasta på. Och för de som spelar de här karaktärerna är det särskilt viktigt att de känner sig bekväma med det de har på sig. Alla har fått känna in och tycka till om sina kostymer.
Gud liknade Victoria
Bland alla drygt hundra kostymer är det många som står ut vad gäller färg, fantasi och praktfullhet. En något annorlunda roll är Gud, som spelas av Victoria Olmarker.
– Gud är en intressant karaktär. I en amerikansk undersökning ställdes frågan om hur man såg Gud framför sig. Det roliga var att i den bild som togs fram efter undersökningen var Gud väldigt lik Victoria. Jag har låtit mig inspireras av Cher, Elvis – och förstås min egen fantasi.
Svart, vitt och silver
Kärleksparet i pjäsen, Lenny och Honey har ett mer sparsmakat färgtema.
– Här är det svart och vitt som gäller även om Honey också har ett inslag av silver i sina kostymer. Lenny och Honey matchar varandra som det förälskade kärlekspar de var.
Nu är det inte långt kvar till premiär.
– Det har varit superkul att ha fått vara med om att skapa det här universumet tillsammans med de andra i det kreativa teamet. Det blir en verkligen en uppsättning med extra allt, säger Helga Bumsch.
Lenny (Claes Malmberg) och hans kärlek Honey (Caroline Söderström) matchar varandra i färgerna svart och vitt, med inslag av silver i Honeys kostym.
Dante (John Lalér) i sin klubbägarsvid till vänster och bartendern Cliff (Jesper Söderblom) till höger. Orkestermedlemmarna är också snyggt uppklädda i blå kavajer.
Gud (Victoria Olmarker) har en framträdande roll. Hon strålar - vad annars? Till höger en av dansarnas kostymer.
Honey (Caroline Söderström), fortfarande i svart, vitt och silver men i en mer storslagen kreation. Till höger Sugar (Eline Høyer) som till en början är dansare på klubben men sedan tar andra vägar ut i livet.
Det bjuds på storslagna dansnummer i föreställningen. Till vänster kostymer som bärs under "Moulin Rouge-numret". Till höger Lennys konkurrent Milton (Johan Friberg) med en något ovanlig hatt, att bäras under ett standup-nummer.
Helga Bumsch, designern bakom de över hundra kostymerna i föreställningen.
Läs om En död komikers liv – en saga om Lenny Bruce.
Och här kan du läsa mer om Helga Bumsch.