Backa Teater grundades 1978, då vid namn Skolteatern.
Skolteatern startades av regissören Eva Bergman och skådespelarna Maria Hedborg och Ulf Dohlsten som en del av Göteborgs Stadsteater. Det var fjorton radikala entusiaster; skådespelare, musiker och tekniker.
Alla pjäser som har spelats på Backa Teater genom åren finns under rubriken Produktioner. Bläddra genom att klicka på Arkiv.
Alla har rätt till bra teater. Därför startades skolteatern och därför finns den kvar, som Backa Teater. Vi spelar teater för skolklasser i hela regionen samt på kvällstid för offentlig publik.
Redan vid starten spelades nyskrivna pjäser som tex Sprit, Uppdraget och Åtta år idag. Nyskrivna, angelägna pjäser, förankrade i unga människors liv har sedan dess blivit ett signum för Backa Teater.
Musik, och ofta levande musik har en stor roll i våra uppsättningar. Vi har fem stycken anställda musiker som medverkar i flera av föreställningarna.
Bilden nedan är från föreställningen Sprit. Maria Hedborg syns på bilden.
Skolteatern hade till en början inget eget teaterhus, utan flyttade runt på olika småscener i Göteborg och ute i skolorna. En period tillbringades i Stenhammarsalen på Göteborgs Konserthus och senare flyttades teatern till Backa Kulturhus.
Under perioden på Backa Kulturhus skapades namnet Backa Teater, som sedan följde med till det första egna teaterhuset 1989, en gammal bultfabrik vid Backaplan.
På bilden nedan syns Backa Kulturhus.
1989 flyttade Backa Teater in i en gammal bultfabrik vid Backaplan på 3017 kvadratmeter.
Fabriksmiljön satte sin prägel på Backa Teater och istället för att dölja de fabriksrester som fanns i lokalen, togs de in i utformningen av scenografierna.
I den stora lokalen fanns inget specifikt scenrum, utan det spelades teater överallt. Eftersom teatern bara var ett stort tomt rum kunde det byggas om hela tiden och till varje uppsättning såg det annorlunda ut.
Backa Teater åkte tidigt på flera gästspel, bland annat till Chile, Holland, Brasilien och Jordanien. Det var tydligt redan då att Backa Teater fyller ett behov, dels lokalt, men även nationellt och internationellt. 1997 utsåg regeringen Backa Teater till Nationell scen för barn och ungdomsteater under tre år.
Bilden nedan är från En Midsommarnattsdröm som invigde bultfabriken 1989. På bilden syns Anders Ekborg som Puck och Puck Ahlsell som Oberon.
Med kritikerhyllade Eliza tog Eva Bergman farväl av Backa Teater. Hon hade då varit konstnärlig ledare sedan starten 1978. Regissören Alexander Öberg tog över och var konstnärlig ledare under åren 2000-2006.
Under Alexanders ledning gjordes flera nyskrivna produktioner, tex Hatten är din, Girlpower och Allebarnsland. I klassikern Cabaret byggdes en nattklubb med ingång på husets skitiga baksida. Det fanns också plats för mindre uppsättningar som Vad gör jag här och Point Zero. Turkduvan knöt an till dansen och Hanin El Bahar gjordes tillsammans med Al-Harah Theater i Palestina.
Ett tag spelade vi fyra pjäser på olika ställen i scenrummet och en ute i foajén samtidigt, och vi åkte på gästspel till Ryssland och Estland.
Bilden nedan är från Cabaret. På bilden syns Gunilla Johansson Gyllenspetz.
Efter att ha fyllt "bulten" med teater i arton år var lokalen utsliten. Det regnade in på scenen och färgen flagnade. Teknikerna slet med lokalens omoderna teknik och skådespelarna fick ont i benen av det hårda betonggolvet.
Då kom beskedet att kommunen ville ge oss ett nytt teaterhus, anpassat efter våra behov. En före detta plåtverkstad på Lindholmen.
Nedan syns entrén till Backa Teater på Lindholmen.
Den 17 november 2007 öppnade Backa Teater där du hittar oss nu - en gammal plåtverkstad på Lindholmen, Hisingen, vid Göteborgs norra älvstrand.
Samtidigt fick vi en ny konstnärlig ledare, dramatikern och regissören Mattias Andersson.
Mattias Andersson inledde sitt arbete på Backa Teater med ett stort projekt kopplat till Dostojeviskijs klassiker Brott och straff. Vi åkte ut i Göteborgs stadsdelar för att diskutera brott och straff med unga människor. Det blev sedan grunden till tre invigningsföreställningar; Dumstrut, Att döda ett tivoli och Brott och straff.
Den gamla plåtversktan är 90 meter djup, 22 meter bred och 14 meter hög. I denna lokal finns nu 161 ton smidesstål, 351 ton gipsskivor, 3 ton spackel, 4 600 liter färg, 76 km kablar, 2 km kabelstege, helt anpassat till ett teaterhus som fyller alla tänkbara behov.
På totalt 3 300 kvadratmeter ryms till exempel scen, repsal, musikstudio, kostymateljé, loger, verkstäder, smedja, mask- och perukateljé och kontor.
På bilden sedan syns scenen ovanifrån genom vårt nättak.
Mattias Andersson var konstnärlig ledare för Backa Teater 2006-2020 och stärkte med sitt konstnärskap Backas position i Sverige och Europa. Under hans ledning gjordes stora kollektiva projekt som Brott och straff, Utopia 2012 och The Misfits. Mattias engagerade också konstnärer som Anja Suša, Athena Farrokhzad, Gabriella Pichler, Anders Paulin, Egill Pálsson, Ruben Östlund m fl, som alla på olika sätt har genomfört produktioner eller samarbeten med Backa Teater.
Under Mattias konstnärliga ledning fick också Backa Teater ett starkare fäste i Europa med europeiska samarbetsprojekt som Prospero och Atlas of transitions och flera gästspel i bland annat Tyskland, Belgien, Frankrike, Polen och Italien.
3 juni 2020 blev det klart att Lars Melin blir ny konstnärlig ledare för Backa Teater:
"Jag vill utveckla scenkonst som gör det svåra talbart. En scenkonst som inte väjer för de svåra frågorna, inte ger de enkla svaren eller kommer med lösningar. Jag vill skapa scenkonst som lyssnar in den unga publiken och tar den på allvar." – Lars Melin
Teatern må ligga på Lindholmen nu, men förblir Backa Teater. Vi fortsätter att bygga om scenen inför varje pjäs. Vi fortsätter att ha musik i våra föreställningar och vi fortsätter att sätta dig och resten av vår publik i centrum.
Och vi slutar aldrig att kämpa för allas rätt till riktigt bra teater.
Här kan du läsa om olika utmärkelser som Backa Teater har fått genom åren.