En rad passfoton av Alexandra Nordberg från en automat. Svartvita bilder mot gul bakgrund.

Ensam galning

En intim scenkonstupplevelse om missanpassade kvinnor och önskan om att förstå, eller klassificera dem.

I april 2018 går den aktivistiska youtubern och videokonstnären Nasim Aghdam in på Youtubes huvudkontor i norra Kalifornien, tar fram ett skjutvapen och öppnar eld. Vem var "the Youtube shooter", vilken var hennes drivkraft och vad var det egentligen som hände den dagen i april förra året?

Ensam galning är en allomslutande monolog som undersöker kvinnlig galenskap och autenticitet. En spännande och obekväm fantasi baserad på (post)sanna händelser.

Verket är skapat av dramatikern och regissören Isabel Cruz Liljegren och framförs i en byggnad i Slakthusområdet. Publiken kommer att få följa med runt i lokalen, till olika scener.

Obs! I föreställningen förekommer starka scener och skjutvapen (attrapp).

Ensam galning är ett samarbete mellan Göteborgs Stadsteater och Institutionen för scenkonst på StDH/Stockholms konstnärliga högskola.

Eftersom Slakthuset är en tillfällig spelplats har lokalerna inte samma tillgänglighetsanpassning som våra scener på Götaplatsen och Backa Teater. Hör av dig till vår biljettkassa om du har frågor, 031-708 71 00.

Salongen på Slakthuset är liten, med bara 20 platser. Om du inte kan komma uppskattar vi därför om du meddelar detta tel 031-708 71 00.

Vägbeskrivning
Hitta till Slakthuset. Obs! Spelplatsen ligger inne på Slakthusområdet, hus A. Spårvagnshållplats Gamlestads torg, ta helst spårvagn 4, 8 eller 9.
Hitta via Google maps.

Foto: Jonas Kündig

Spelas till och med
Scen
Slakthuset
Längd
ca 1 timme och 45 minuter
Pris
150 kr, student/ungdom 80 kr. Obs! Endast förköp!

Att berätta en historia är att blottlägga mening utan att begå misstaget att definiera den.

Hannah Arendt

I föreställningen "Ensam galning", framförd av Alexandra Nordberg, har Isabel Cruz Liljegren gjort fascinerande scenkonst av Aghdams liv och dåd.

GP

... ansvaret att upprätthålla illusionen, såväl som att bryta den, vilar helt på Alexandra Nordberg. Hela vägen fram till ett annorlunda slut, är hon lidelsefullt närvarande. Det är en storartad gestaltning!

Kulturbloggen

Nordberg imponerar i sina rollbyten mellan medikaliserings- offer- och aktörsberättelsen, med kroppsspråk, tonfall och kontakt.

BT

Endast tjugo åskådare tas emot per föreställning, och i den avskilda och smutsiga industrimiljön håller Nordberg oss i sitt våld med en imponerande intensitet och närvaro.

GP

Det är ett hiskeligt effektivt berättande!

Kulturbloggen

Det är inte helt bekvämt. Men så handlar verket inte bara om kvinnlig galenskap utan också om gränsdragningar. Vad som är fantasi, tolkning och sanning är flyter ihop.

BT

Att det är vi som är de potentiella offren förstärker närvarokänslan.

GP

Finns en tät treenighet mellan den laddade texten, den stegvisa konstruktionen i rummet och det sluga agerandet; vilket totalt sett medför lysande teater i det lilla formatet.

Kulturbloggen

Nordberg gestaltar turvis alla tre berättelser, och lyckas fånga det på samma gång fängslande och obehagliga draget i Aghdams Youtube-persona: galenskapen balanserar mellan att vara roligt flippig och olustigt sorglig.

GP
Isabel Cruz Liljegren

Isabel Cruz Liljegren, dramatiker och regissör

Läs intervjun med Isabel Cruz Liljegren

Koncept, manus och regi Isabel Cruz Liljegren Skådespelare Alexandra Nordberg Scenografi och ljus Carl Kristiansson Ljud och musik Bernt Karsten Sannerud Producent Gustav Åvik