Framför huvudentrén till Göteborgs Stadsteater: I förgrunden Tomas von Brömssen. I bakgrunden Michael Krönlein, Per Melin, Anders Blad, Stefan Sandberg, Daniel Ekborg, Bernt Andersson- alla med olika musikinstrument.

Kontrabasen

Slutspelad.

Tomas von Brömssen, sex musiker och den roliga och gripande historien om den ensamme kontrabasisten och hans kärlekslängtan.

Han övar på sitt instrument och förbereder sig för kvällens operaföreställning.

Han pratar om kontrabasen och musiken ... och i förtroende om sin obesvarade kärlek till sopranen Sara. Hon som aldrig lägger märke till honom. Hon uppe på scenen, han nere i orkesterdiket. Men ikväll kan det ske … om han vågar göra så att hon ser honom …

Hans längtan efter kärlek är stark men rädslan att tappa kontrollen är större.

Eva Bergman, som roat och underhållit Göteborgspubliken med uppsättningar
som Driving Miles, Karl Gerhard och Fanny och Alexander, är tillbaka. Den här gången med Kontrabasen, skriven av Patrick Süskind, bland annat känd som författare till succéromanen Parfymen.

– I föreställningens musik gestaltas det universum han och varje människa bär inom sig men inte alltid kan eller vågar uttrycka, säger Eva Bergman, som än en gång sätter musiken och gestaltningskonsten i centrum.

Eva Bergman, regissör


Foto: Aorta

Spelades
2022
Scen
Stora Scen

Mer om Kontrabasen

En monolog med orkester

Från opera och jazz till tango och tysk schlager – kapellmästare Bernt Andersson om musiken.

Läs intervjun med Bernt Andersson

Om Patrick Süskind

Patrick Süskind debuterade framgångsrikt med Kontrabasen och gjorde succé med Parfymen.

Läs om Patrick Süskind

Kontrabasen - ett bildgalleri

Här bjuder vi på fina bilder från föreställningen. Foto Ola Kjelbye.

Ta en titt på bilderna från Kontrabasen

Information

Livemusik av bästa märke

En ensam kontrabasist på Stora Scen men också en orkester med sex musiker.

Här är musikerna i Kontrabasen

Hitta till teatern

Göteborgs Stadsteater ligger längst upp på Avenyn, vid Götaplatsen.

Hitta till Göteborgs Stadsteater

Scenkonst med omtanke

Scenkonstverksamheterna tar coronapandemin på allvar och arbetar kontinuerligt med riskbedömningar för att kunna anpassa verksamheterna.

Till sida på Svensk Scenkonst

Medverkande

Tomas von Brömssen

Skådespelare

Bernt Andersson

Kapellmästare och musiker

Anders Blad

Musiker

Daniel Ekborg

Musiker

Per Melin

Musiker

Stefan Sandberg

Musiker

Tomas von Brömssen kopplar direkt greppet om publiken. Det blir halvannan timme i en existentiell gunga som dynamiskt svänger mellan skratt och allvar.

GP

Han håller hov och demonstrerar sitt instrument för publiken, överdriver dess (och i förlängningen sin egen) betydelse i orkesterdiket, som en nidbild av alla förståsigpåare och mansplainers.

DN

... han svänger. Süskinds text svänger, den är i sanning musikalisk i sin rytm. Och von Brömssen motsvarar till fullo musikaliteten i orden, i textens spännvidd från ödmjukhet till förhävelse, från nedstämdhet till kärlekslängtan.

SvD

"Ibland verkar det så enkelt med teatern: en lysande text, en känslig regi, ett briljant skådespeleri och magi uppstår. Och låt det omgående bli sagt att detta är just vad som är för handen ...

BT

Tomas von Brömssen briljerar i gestaltningen av kontrabasisten, som pendlar mellan storhetsvansinne och självtvivel.

DN

Han (Tomas von Brömssen) har under åren avsatt en lång rad oförglömliga rollgestaltningar och folkkära succéer i olika genrer. Här bjuder han på ännu ett mästarprov.

GP

... det är mycket sevärt.

SvD

... Bergman nöjer sig inte med kontrabasen utan låter den arme mannens hela känslokaos ta varierad musikalisk form. Det är så sofistikerat och snyggt gjort av de sex musikerna ...

GP

”Kontrabasen” är ingen lång pjäs, allt är över på nittio minuter. Nittio minuter som rymmer ett liv.

BT

Diskret närvarande är musikerna hela tiden medaktörer som fångar upp textens olika stämningar och låter dem blomma ut.

GP

Till sist känner vi med berättaren och hans längtan, vilket måste betecknas som en enastående prestation av Tomas von Brömssen. Märks hur noggrant han tagit in rollen och utmaningen att som ensam skådespelare äga scenen.

Kulturbloggen

Spelet inbjuder ofta till skratt, den direkta publikkontakten och tajmingen sviktar aldrig. Även sufflösen inkluderas. Men det är i svängningarna mellan känslolägena, i livet, som von Brömssen framför allt imponerar.

GP

Produktion

Av Patrick Süskind Översättning Hans Axel Holm Bearbetning och regi Eva Bergman Skådespelare Tomas von Brömssen Musiker Bernt Andersson, Anders Blad, Daniel Ekborg, Michael Krönlein, Per Melin, Stefan Sandberg Scenografi och kostymdesign Tofte Lamberg Maskdesign Elisabeth Wigander Ljusdesign William Wenner Ljuddesign Tommy Carlsson Dramaturg Sisela Lindblom Förlag Folmer Hansen Teaterförlag AB