OXYTOCIN

Lärarhandledning

I lärarhandledningen till Oxytocin ger vi olika ingångar till föreställningen. Att för- eller efter-arbeta en scenkonstupplevelse är ingen nödvändighet, upplevelsen av scenkonstverket är det som är centralt, men genom att samtala om upplevelsen och krockas med dess filosofiska spörsmål kan upplevelsen i sig växa och bli större.

Oxytocin är en vardagsnära pjäs om att vara människa av kött och blod. Med inspiration från intervjuer med människor i olika åldrar skildras erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Om pubertet, sex och åldrande. Om att vara rädd samtidigt som man längtar och att känna nyfikenhet i samma ögonblick som man äcklas.

Låt föreställningen öppna upp för det samtal där våra olikheter får möjlighet att mötas i det som just nu är. I mötet med ett konstverk och i mötet med oss själva.

Fördjupad lärarhandledning för utskrift. (PDF-dokument, 1,7 MB)

Inför besöket

Innan föreställningen

Praktisk information inför besöket.

Inför besöket

Teater

Innan föreställningen

Vad är teater?

Teater

Dockteater, figurteater, objektsteater

Innan/Efter föreställningen

Skuggspel och handdockor, marionetter och stavdockor.

Fördjupning

Marionettrådar

Innan/Efter föreställning

Har du en fri vilja eller är du en marionett?

Diskutera

Identitet

Före/Efter föreställningen

Att framställa ett "jag".

Diskutera

En människa

Innan/Efter föreställningen

Vad är en människa?

Fördjupning

Att prata scenkonst

Efter föreställningen

Att samtala om en scenkonstupplevelse i grupp. Hur fördjupar vi upplevelsen tillsammans?

Att prata scenkonst

Att skapa en docka

Innan/efter föreställningen

Vi ställde tre snabba till Jenny Bjärkstedt, dockmakaren bakom Oxytocin.

Fördjupning

Om Oxytocin

Före/Efter föreställningen

Frågeställningar och övningar kring teman i Oxytocin.

Diskutera