Tove Sahlin/Shake it Collaborations står bakom idé, koreografi och regi för DNA-Dansa Nära Anhörig i nära samarbete med text och ljudkonstnären och radioproducenten Malin Holgersson. I det konstärliga teamet finns även Malin Dahlström från Niki & The Dove (musik)och Josefin Hinders (scenografi, ljus och kostymdesign), som båda växlar mellan musikbranschen och scenkonsten .
Varför ville du göra den här föreställningen?
Jag har ett konstant intresse av att undersöka det privatpolitiska, hur vi organiserar och lever våra liv. Att relationen mellan mamma och barn är komplex vet vi ju alla, och att försöka lära känna sin mamma som vuxen är för många en svår sak. Som koreograf är jag besatt av vad vi kan uttrycka med kroppen. Som strössel på det är jag också intresserad av teatern och dess konventioner och att undersöka hur dans och dokumentära berättelser, audio- och visuell konst kan mötas rent formmässigt.
Vad vill du att publiken ska få uppleva med DNA?
Jag vill att de får chans att reflektera på sina egna liv, sina mammor, eller sitt föräldraskap. Jag vill att de blir lite omskakade och förbryllade. Och att de får möjlighet att försjunka i mammornas otroliga berättelser. Och så lite avväpnande skratt och pinsamheter.
Hur har ni arbetat fram innehållet?
Intervjuerna gjordes redan i vintras av Malin Holgersson. Sen fick mammorna välja tre låtar var, en från deras ungdom, innan de fick barn, en som får dem att känna sig trygg och en som få dem att vilja dansa. Flera av låtarna finns med i föreställningen och har varit vår bas i hur vi jobbar med dans och koreografi.
I våras hade vi en mamma - barn workshop och lade grunden till arbetet genom att lära oss mammornas danser och lyssna på deras berättelser. Sedan arbetade jag med skådespelarna i dansimprovisation och komposition. De har fått relatera till sina mammor, lyssna och dansa med, nära och undersökande. Vem kan jag vara bredvid min mamma, vem är mamma förutom att vara min mamma?
Hur går det och vad gör ni just nu?
Just nu är vi inne i en intesiv fas inför premiären. Men det går väldigt bra. Det konstnärliga teamet är helt makalöst bra och mammorna är så underbara och generösa med sina liv och sin vilja att bidra till arbetet.
Bild: Mammorna i samband med repetition. Foto: Tomas Fredriksson