Robin Hood forever and ever

Vem kan rädda oss nu?

Rövare i tajts rånar joggare på deras smartphones och Broder Tuck försöker förändra systemet inifrån genom sitt nya jobb på Skatteverket. Samtidigt har Marion gjort slut och Sherwoodskogen riskerar att bli ett kalhygge. Finns det ens något kvar värt att kämpa för?

I dagens turbulenta tider är längtan efter en hjälte som kan rädda oss större än någonsin. Gärna någon som skjuter bullseye med sin pilbåge och har en perfekt prinsfrisyr. Någon som är orädd och upprorisk och besegrar alla fiender, kosta vad det kosta vill. Men finns ens en sådan hjälte?

Den nyskrivna komedin Robin Hood forever and ever utspelar sig på gränsen mellan Sherwoodskogen och vår skoningslösa samtid. Där sagans enkla lösning och verklighetens komplexa problem kolliderar och klyftorna växer, oavsett hur mycket Robin Hood och hans muntra män än stjäl och omfördelar. Ett humoristiskt, musikaliskt och fartfyllt äventyr med inslag av powerballader, civil olydnad och medborgargarden.

Urpremiär
Åldersgräns
Från 10 år
Syntolkning
28 oktober
Längd
ca 1 timma och 20 minuter utan paus
Pris
60-160 kronor

– Vi vill tillsammans med publiken granska idén om den romantiska hjälten. Där vi får skratta åt Robin Hood och hans rövargäng som stångar sig mot våra samhällssystem, men också reflektera över de stora frågorna. Var ska vi börja när det finns så många problem i världen? Vem är den stora boven? Får man ställa sig utanför lagen för att göra det man tycker är rätt? Och vilket problem är egentligen störst?

Carolin Oredsson, regissör

Makalös scenografi

Dagens Nyheter

Det hela är mycket vackert att se.

Göteborgs-Posten

härligt fantasieggande

Svenska Dagbladet

Myten och legenden om Robin Hood används genomgående som ett smart (och kul) sätt för att få oss att få syn på oss själva och vår nutid.

Dagens Nyheter

hos skolklasserna på Backa Teater syns framför allt bara iver

Göteborgs-Posten

ett generöst teaterrum

Svenska Dagbladet

budskapet är välbehövligt hoppfullt

Dagens Nyheter

Med humor, fantasi och bra musik blir det en liten lektion både i sånt som pengahantering och om vem som egentligen ska anklagas när skog avverkas.

Alba

i slutet av föreställningen, samtidigt som ensemblen kommer ut för att tacka, dunkar alla barn med fötterna i golvet. Det låter riktigt trevligt.

Göteborgs-Posten

scenografi och kostym är hur som helst makalös i sina bjärta kontrastfärger

Dagens Nyheter

Medverkande

Karin Andersson

Skådespelare

Eleftheria Gerofoka

Skådespelare

Anna Harling

Skådespelare

Magnus Hulth

Skådespelare, praktikant

Kristina Issa

Musiker

Josse Matsson

Skådespelare, praktikant

Ulf Rönnerstrand

Skådespelare

Emelie Strömberg

Skådespelare

Kjell Wilhelmsen

Skådespelare

Produktion

Idé och koncept Hanna Nygren, Carolin Oredsson, Toni Tora Botwid Av Hanna Nygren Regi Carolin Oredsson Med Karin Andersson, Eleftheria Gerofoka, Anna Harling, Kristina Issa, Magnus Hulth, Josse Matsson, Ulf Rönnerstrand, Emelie Strömberg, Kjell Wilhelmsen Scenografi och kostym Toni Tora Botwid Mask Josefin Ekerås Kompositör och musiker Kristina Issa Ljus Jenny W Fogelberg Ljud Jesper Lindell Koreografi Rebecca Evanne Dramaturg Stefan Åkesson Regiassistent Felicia Stjärnsand