Marknadsföring

Annonser, brev, direktreklam, spårvagnsreklam, twitter, trailer, affischer, utbudsträffar, flyers, provpublik, hemsidan, press, facebook...

Listan kan göras lång över alla kanaler som används för att marknadsföra en teaterföreställning. Alla insatser samordnas i en kampanjplan.

Kampanjtexten och kampanjbilden skapar en identitet för pjäsen och används i allt kommunikationsmaterial. Dessutom ska varje pjäs få en plats i teaterns sammanlagda marknadsföring - det ska synas att pjäsen spelas just på Backa Teater.

Här nedan finns ett bildspel med olika kampanjbilder som har tagits fram till pjäser på Backa Teater.

NAMN:

Ungdomen är deras sjukdom

6PLRK

Utopia 2012

5Boys.com

Yvonne

Gangs of Gothenburg

Alla är skadade

Idé och manus

Det finns många saker som avgör vilka idéer och manus som vi beslutar att göra föreställningar av.

Läs mer om vilka idéer som blir färdiga produktioner

Produktionen

Det är mycket som behöver koordineras för att arbetet med en föreställning ska fungera.

Läs mer om vad som krävs för att en föreställning ska bli till

Scenen

En scenograf tolkar texten - manuset - och designar ett scenrum utifrån det.

Läs mer om scenografi och scenbygge

Mask och kostym

Att jobba med mask och kostym kan vara att förstärka eller förhöja med små medel.

Läs mer om mask och kostym

Publiken

Teater är värdelöst utan publik.

Läs mer om att vara publik

Marknadsföring

Det går inte att berätta om en föreställning hur som helst.

Läs mer om att marknadsföra teater

Repetitionerna

Repetitionerna kan se ut på många olika sätt, men de har alltid en tydlig deadline.

Läs om repetitionerna inför premiär

Musik och ljud

På Backa Teater har vi fem musiker som ofta spelar live på föreställningarna.

Läs mer om att jobba med musik och ljud

Teaterordlista

Vad är en pundare, en byxa eller ett rå?

Läs hela ordlistan