Repetitionerna

När repetitionerna sätter igång har skådespelarna ca åtta veckor på sig att arbeta med sina roller innan premiärdagen.

Under den tiden ska de sätta sig in i vilken sorts roll de ska spela, lära sig sina egna och medspelarnas repliker samt lära sig sina scenerier (hur de rör sig på scenen).

Repetitioner kan ske enskilt med regissör, i mindre grupper eller med hela ensemblen samtidigt, till exempel om det är stora masscener, koreograferade rörelser, eller dans som ska repeteras.

Om arbetet med en ny roll

Skådespelare har olika sätt att närma sig sina rollkaraktärer. Här berättar Gunilla Johansson Gyllenspetz om hur det kan vara för henne att repetera in en ny roll.

- Hjälp… Då sitter man där igen med ett manus framför sig. En massa ord på papper som ska bli till ett liv! Trovärdigt, berörande, allmänmänskligt och egensinnigt!

Hur tänker den här människan? Vad har hon för hemlighet? Vad är hennes favoritfärg? Vad är den här rollens drömmar och fantasier? Hur tar hon av sig sina skor? Vad får henne att gråta? Vad är hennes mål i livet? Och hur ser hon ut?

En kollega jag jobbade med för länge sen sa att hon brukade göra klippdockor! Hon valde ett huvud, en överdel, en underdel och kanske en hatt som hon klippte ut från tidningar. Sen höll hon på och bytte ut olika delar allt eftersom hon repeterade och lärde sig mer om rollen. Där var hon sedan, rollen, ihoptejpad av en massa olika bilder från tidningar, till en docka. Nåja, det är ju förstås mer arbete än att tejpa ihop en docka…

En roll VILL alltid något specifikt. Det är det som driver en roll framåt! Under repetitionen håller man på att undersöka VAD rollen vill. HUR gör rollen för att få det han eller hon vill?

När jag jobbar försöker jag glömma bort mig själv! Jag koncentrerar mig på de andra och försöker få mina medspelare att känna olika saker. Få dem att göra, tänka, uppleva det jag vill. Så som det är i livet helt enkelt!

Vi skådespelare försöker härma livet genom att skänka tankar och känslor åt ord på papper. I månader anstränger vi oss för att helt och fullt förstå rollen eller karaktären och ge den de egenskaper och redskap hon eller han behöver för att driva sin vilja. Så blir till slut en massa ord på papper ett stycke liv! Och så kommer ni, kära publik, och delar dessa karaktärers öden! Och tack för att Ni kommer! För utan publik blir teater ingenting!

Gunilla Johansson Gyllenspetz

Idé och manus

Det finns många saker som avgör vilka idéer och manus som vi beslutar att göra föreställningar av.

Läs mer om vilka idéer som blir färdiga produktioner

Produktionen

Det är mycket som behöver koordineras för att arbetet med en föreställning ska fungera.

Läs mer om vad som krävs för att en föreställning ska bli till

Scenen

En scenograf tolkar texten - manuset - och designar ett scenrum utifrån det.

Läs mer om scenografi och scenbygge

Mask och kostym

Att jobba med mask och kostym kan vara att förstärka eller förhöja med små medel.

Läs mer om mask och kostym

Publiken

Teater är värdelöst utan publik.

Läs mer om att vara publik

Marknadsföring

Det går inte att berätta om en föreställning hur som helst.

Läs mer om att marknadsföra teater

Repetitionerna

Repetitionerna kan se ut på många olika sätt, men de har alltid en tydlig deadline.

Läs om repetitionerna inför premiär

Musik och ljud

På Backa Teater har vi fem musiker som ofta spelar live på föreställningarna.

Läs mer om att jobba med musik och ljud

Teaterordlista

Vad är en pundare, en byxa eller ett rå?

Läs hela ordlistan