Introduktion till Kejsarn av Portugallien

En introduktion av föreställningen Kejsarn av Portugallien, av dramaturg Anna Berg. Välj själv om du vill läsa eller lyssna!

Lyssna på introduktionen

Lyssna till introduktionen på Soundcloud, ca 7 minuter.

Inledningen till våra introduktioner görs av skådespelaren Carina Boberg, mångårig och älskad medarbetare på Göteborgs Stadsteater.

Läs introduktionen

Kejsarn av Portugallien är bearbetad och regisserad av Pontus Stenshäll efter Selma Lagerlöfs roman. Jag heter Anna Berg och är föreställningens dramaturg.

Kejsarn av Portugallien publicerades 1914, samma år som bokens författare Selma Lagerlöf, som första kvinna, valdes in i Svenska Akademin – fem år efter det att hon tagit emot Nobelpriset i litteratur.

Selma Lagerlöf har kommit att bli en av våra mest folkkära svenska författare. Gösta Berlings Saga, Jerusalem, Körkarlen och skolboken Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige är bara några av hennes böcker. Sagor och myter, som hon fått berättat för sig under sin uppväxt, låter hon färga världarna, där vi ofta få följa personer, som på något sätt hamnat utanför (eller valt att ta ett steg ut ur) samhällets förutbestämda hierarkier.

Men det är inte bara berättelserna i sig, utan också själva berättandet som gjort hennes romaner till de klassiker de är idag: det vardagsnära, men melodiösa språket, författarjaget som guidar oss in i historierna och blicken, genom vilken vi sätter fokus på vardagliga och magiska detaljer.

I Kejsarn av Portugallien får vi möta drängen och backstusittaren Jan i Skrolycka.

När han får en dotter förändras han liv. Han själv känner det som att det är med dotterns födelse, som han alls blir en människa. Det är först då han känner att han har ett hjärta.

Kärleken till dottern känner inga gränser. Hon får namn efter självaste solen – Klara Fina Gulleborg – och Jan i Skrolycka gör allt för henne. Men livet i stugan är trångt och fattigt och när Klara Fina lämnar hemmet för att arbeta ihop pengar till familjens skuld rämnar Jans värld.

Den dramatiska bearbetningen är i långa stycken trogen Selma Lagerlöfs språk, men föreställningen har också insprängda, nyskrivna delar, som tar oss med in i Jan i Skrolyckas upplevelse. Berättelsen kommenteras också av sånger.

Kanske finner vi något av Selma Lagerlöfs egen uppväxt i berättelsen om Jan och Klara Fina. Hon sägs ha haft en fin relation till sin pappa som liten, han var lekfull och den som introducerade många av de litterära berättelserna i hennes liv. Men han var helt emot att hon, som flicka, skulle lämna hemmet för att studera. Fadern drog också på sig skulder, fick sämre hälsa och började dricka alltmer. Efter hans död förlorade familjen gården Mårbacka - och det skulle ta nästan tjugo innan Selma kunde köpa tillbaka gården för pengar hon tjänat som författare.

När Lagerlöf fick nobelpriset i litteratur 1909 formulerade hon sitt tacktal som en fantasi, där hon besöker sin pappa i himlen och resonerar med honom, om alla dom hon står i tacksamhetsskuld till - inte minst just honom.

Det drömda, det magiska - eller om man så vill: det onaturliga är återkommande motiv i Selma Lagerlöfs berättelser. Eller är det kanske snarare så, att hon flyttar vår mentala gräns för vad som är naturligt…? Klassisk saga, mytiska motiv – och samtidigt är de flesta av hennes böcker märkvärdigt moderna.

I Pontus Stenshälls version av Kejsarn av Portugallien får vi ta del av händelserna genom en Spelman som spanar in i berättelsen och leder den vidare. Ensemblen går ut och in i roller och scenografin består av vad föreställningens scenograf, Maja Kall, kallar ’gammelteater’: en teatermålad stuga med riktiga trämöbler. Men runt scenbilden finns en modern ram av projektioner. Det vi ser är inte händelserna i Askedalarna – det är berättelsen om händelserna i Askedalarna.

Pontus Stenshäll, som har dramatiserat och regisserat Kejsarn av Portugallien, har även skrivit melodierna och många av de sångtexter som framförs av föreställningens egen spelman Daniel Lemma.

Jan i Skrolycka spelas av Fredrik Evers och Klara Fina som vuxen görs av Eline Høyer.

Förutom regissör är Pontus Stenshäll teaterns konstnärliga ledare. Han har tidigare regisserat bl a Utvandrarna, Kung Lear och Mephisto på Göteborgs Stadsteater.

Välkomna till Kejsarn av Portugallien!