Nationen

Backa Teater satsar allt

Ismael, 11 år, saknas. Ingen verkar veta om han är gömd, kidnappad eller har blivit utnyttjad och mördad. Polisen letar, men spåren leder snart till dem själva. Hans biologiska mamma och hans fosterföräldrar sörjer och kräver att få veta vad som har hänt.

Jakten efter en syndabock rör upp undangömda konflikter. De rika vill skyddas från de fattiga och bygget av den splitternya, familjevänliga stadsdelen “Safe City” skakas av mutmisstankar. Polisen anklagas för att samarbeta med extremister. Populismens eldar brinner och islamister vill bevara sin renhet. Nationen är i gungning.

Nationen är en intensiv thriller i sex delar skriven av Eric de Vroedt, konstnärlig ledare på The National Theatre i Haag. På Backa Teater regisserar Beata Gårdeler en maratonupplevelse som slår sönder tv-seriernas begränsningar och utnyttjar verklighetens fullständiga kraft.

2020 var Nationen tvungen att stängas ner efter bara fyra föreställningar. Nu kan denna enorma satsning, med samtliga skådespelare och hela Backa Teater, äntligen möta publiken igen. Let’s go all in.

Nypremiär
Åldersgräns
15 år
Syntolkning
12 November
Längd
Cirka 4 timmar 40 minuter inklusive 2 pauser
Pris
90-250 kr

Läs mer om mat här!

Nationen är en nästan fem timmar lång helhetsupplevelse. För att hinna äta under den 40 minuter långa matpausen rekommenderar vi att du förbokar mat och eventuell dryck som sedan står redo och väntar i pausen. Detta gör du i samband med att du bokar dina biljetter. Har du redan köpt biljetter och vill lägga till mat? Då gör du det minst tre dagar före föreställningen via vår biljettkassa: tel 031-708 71 00.

Backa teater är bäst i landet på politisk temperaturmätning

Aftonbladet

ett klockrent möte mellan scen och filmskärm

Kulturnytt i P1

Berättelsen får ta sin tid, göra anspråk, och är en intelligent lek med olika former. Det är en laddad och synnerligen sevärd samtidsspegel.

Svenska Dagbladet

Kameran har det senaste decenniet nyttjats flitigt på svenska scener. Det är underbart att för en gång skull se den användas av en regissör som behärskar den.

Göteborgs-Posten

som kollageartad, genreöverskridande och nyskapande teaterpjäs är den nästan oumbärlig.

Expressen

tempot är väl avvägt och skådespelarna har en tydlighet och bygger en spänning som man sällan känner på teatern.

Aftonbladet

Faktum är att allting som berör denna pjäs, om ni ursäktar, är jävligt snyggt. Skådespelet, i regi av Beata Gårdeler, blir allt djupare och närmre i takt med att pjäsen blir det (helst vill jag kasta hyllande adjektiv på varje skådespelare, men tyvärr finns inte plats för det).

Borås Tidning

I ambitionen att visa upp en så här heltäckande samtidsbild, riskerar föreställningen att liksom svämma över, men inte med dessa skickliga skådespelare som stramar åt och ger trovärdighet. De där nära fem timmarna går väldigt fort. Så frågan om man vill sträcktitta på denna krim noir måste besvaras med ett tveklöst ja.

Kulturnytt i P1

en stark uppsättning som känns värdig både ensemblen och dess kommande tonåriga publik.

Aftonbladet

Produktion

Medverkande

Adel Darwish

Skådespelare

Anders Blad

Musiker

Andreas Ferrada-Noli

Skådespelare

Bo Stenholm

Musiker

Daniel Ekborg

Musiker

Daysury Valencia

Skådespelare

Eleftheria Gerofoka

Skådespelare

Emelie Strömberg

Skådespelare

Johan Stavring

Skådespelare

Kjell Wilhelmsen

Skådespelare

Kristina Issa

Musiker

Mats Nahlin

Musiker

Ove Wolf

Skådespelare

Rasmus Lindgren

Skådespelare

Sven Boräng

Skådespelare

Ulf Rönnerstrand

Skådespelare

Ylva Gallon

Skådespelare

Nationen berättar komplext om en ängslig demokrati i kris, som lika gärna skulle kunna vara Göteborg som många andra platser i världen just nu. För mig sätter den igång många frågeställningar: Kanske har vi alla samma rädslor, men vår klasstillhörighet och ställning i samhället påverkar hur vi agerar? Kanske är det samhället som tvingar in oss i roller som vi inte vill spela?

Beata Gårdeler, regissör