Intervju med
Fredrika Byman Moberg och Soledad Howe är koreografer och har tillsammans med skådespelare och regissör byggt upp de dansscener och de rörelser som är med i föreställningen.
Berätta lite om hur ni började arbetet.
Efter att regissören Anna Ulén berättat om pjäsens innehåll och form började vi skissa och planera så när vi mötte ensemblen hade vi samlat olika koreografiska teman vi ville jobba med. Sedan fick ensemblen fysiska uppgifter och improvisera. Det koreografiska arbetet görs alltid i samarbete med skådespelarna. Rörelserna ska gå genom dem även om vi har ett specifikt uttryck eller en särskild kvalitet som vi vill ha. Då blir det också deras.
Hur kom ni sen fram till de rörelser som ska ingå i föreställningen?
Ihop med regissören och ensemblen skapade vi en bank av rörelser som vi sen stoppade in i scenerna. I praktiken när vi skapar en koreografi så prövar vi på golvet, sen pratar vi om det tillsammans med ensemblen, sen prövar vi igen och till sist kommer vi fram till vad det är vi ska göra.
Vi har bland annat arbetat utifrån krump, som är en dansstil inom hiphop, grekisk folkdans och med improvisationer. Till exempel så berättade Alexandra Pascalidou för oss om den pontiska krigsdansen och om den grekiska ”fylledansen”.
Ni jobbar ju inte med vana dansare så hur får ni skådespelarna att röra sig rätt?
Vi hade en workshop där ensemblen vi arbetade med sådant som kommunikation utan ord och att med hjälp av musik skapa särskilda rörelsemönster, en viss atmosfär och dynamik i gruppen. Vi tittade också på filmklipp med dans och bad även skådespelarna att studera en speciell rörelse eller energi.
Och så hade ni redan träffat statisterna som ingår i pjäsens talkör?
Ja, precis före arbetet med Alexandras odyssé var vi gästlärare i dans och koreografi på Angereds teaterskola och mötte studenterna som nu är med i föreställningen. Där skapade vi en gemensam praktik och ett rörelsespråk under ett studieblock och nu räcker det med att bara säga ett ord så vet de precis. Sedan minns kroppen om en väl varit med om en fysisk upplevelse. Studenterna har helt klart inspirerat den övriga ensemblen genom att vara så självklara i sin dans. Det smittar liksom av sig.
Vad är det bästa med att jobba med just Alexandras odyssé?
Det är den fantastiska ensemblen, så olika när det gäller teaterbakgrund, genre, ursprung och ålder. Den energin vi skapat genom att bara ses och ha dansat ihop är en sak för sig. Det är också härligt att vi fått alla att improvisera och dansa sin egen dans och för det krävs mod och ett space där man vågar visa sig.
Och nu har det varit premiär …
Det känns verkligen roligt att ha haft premiär men också spännande att sen få se hur föreställningen kommer att växa och utvecklas under spelperioden och i mötet med publiken.
Soledad Howe - koreograf och dansare. Arbetar sedan 2000 med scenkonst och performance på en mängd olika scener i Sverige. Soledad är en av de konstnärliga ledarna för konstkollektivet Mold på Skogen i Göteborg och driver även dansduon Lula Children of the Sun och Niki Dancers som verkar med musikerna Niki & the Dove. Sedan 2009 har Soledad ett nära samarbete med regissören Suzanne Osten som teaterkoreograf och har bland annat gjort produktioner på Göteborgs Stadsteater (Publiken och I Annas garderob tillsammans med Fredrika Byman Moberg), Unga Klara, Kulturhuset Stadsteatern Stockholm och debuterade hösten 2016 på Dramaten med Falla ur tiden.
Fredrika Byman Moberg är utbildad vid The Northern School of Contemporary dance i England. Sedan 2001 har hon arbetat som frilansande dansare och koreograf på flera scener i Sverige och med en mängd olika koreografer och regissörer. Bland annat på Malmö Opera och Musikteater, Angereds Teater, Atalante och Skogen. Hon är vidareutbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola och har arbetat som skådespelare med bland annat Play Teaterkonst och Kurage. Fredrika är en av de konstnärliga ledarna av konstkollektivet Mold och driver duon Lula Children of the Sun som har ett nära samarbete med musikgruppen Niki & the Dove. På Göteborgs Stadsteater har hon tidigare, tillsammans med Soledad Howe, koreograferat föreställningarna I Annas Garderob och Publiken. I vår är hon också aktuell som koreograf på Backa Teatern med föreställningen 5114 dagar.
Ann Waldeborn