Intervju med
Kristina Issa har komponerat musiken till Alexandras odyssé och spelar både klaviatur och harpa och sjunger dessutom under föreställningen.
Hon var precis i valet och kvalet att ta ett sabbatsår från sin mastersutbildning i interpretation på Högskolan för scen och musik.
– Då fick jag ett sms från regissören Anna Ulén, som frågade om jag ville vara med i Alexandras odyssé. Hon hade sett mig i min föreställning om den arabiska våren på Stora Teatern. Den frågan avgjorde saken och jag behövde en paus i studierna.
Tillsammans är vi en kraft
Kristinas familj kommer från Syrien.
– Jag har växt upp i Sverige men också tillbringat all min lediga tid i Syrien, som nu präglas av krig och kris. Det har gjort att det blivit extremt viktigt för mig att berätta, för att få människor att känna sig inkluderade och förmedla tanken om att vi tillsammans är en kraft. Därför gjorde jag föreställningen på Stora Teatern och det är också därför som jag ville vara med i Alexandras odyssé.
För Kristina har Syrien varit ett hem samtidigt som hon har försökt anpassa sig till att bli svensk.
– Rasismen i samhället har påverkat mig och jag har under uppväxten till stor del känt mig som en andra klassens medborgare. Och på något sätt levde jag i förnekelse i mitt försök till anpassning.
Kom in på Högskolan för scen och musik som 18-åring
Med starkt stöd hemifrån började Kristina med och musik. Redan som 18-åring kom hon in på det individuella musikerprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg.
– Ingen av mina föräldrar håller på med musik men båda är väldigt kreativa. Och med hjälp av musiken fann jag en identitet.
En drivkraft att skriva om människor
Kristinas pappa blev faderlös i 16-årsåldern och fick som den äldste sonen försörja familjen. Efter att ha deltagit i kriget på Golanhöjderna tog han ett jobb på en båt och hamnade till slut i Sverige.
– Allt, verkligen allt, han tjänade gick till familjen hemma i Syrien. Men vem säger att det mänskliga värdet är lika med pengar och framgång? Nej det mänskliga värdet handlar om styrka och även om vi kan känna oss som de svagaste människorna i världen kan vi vara starka nog. Och det är min drivkraft, att skriva om människor, att hitta människovärdet bakom ytan. Min pappa är förresten en av de starkaste människor jag vet.
Började skriva musiken i september
Med den första versionen av manuset i sin hand i september 2016 började Kristina skriva musik till Alexandras odyssé.
– Jag har fått utveckla musiken under tiden och fått möjligheten att arbeta improvisationsartat. Det har varit en rolig upplevelse. Att Alexandras odyssé som föreställning symboliserar vad ett människovärde är och vad det betyder, har gjort det extra betydelsefullt för mig att ha fått vara med, säger Kristina Issa, som på scen sjunger, och spelar klaviatur och harpa tillsammans med Emil Blommé på trummor.
Ann Waldeborn