Några ord med
som spelar Zara Leander
... nu är premiären avklarad. Hur känns det?
Hel makalöst bra och lustfyllt på alla sätt och vis.
Och hur är det att spela ingen mindre än Zarah Leander?
Zarah Leander är ju en ikon. Och alla, som uppnått en viss ålder, berättar gärna anekdoter om henne när de får höra att jag spelar den rollen. Klart att jag tagit till mig men jag vill inte imitera Zarah även om jag fångat upp en och annan gest och lite av den humor och kärvhet hon hade.
Du sjunger bland annat ”I skuggan av en stövel" ...
Det är en ynnest att få sjunga ”Europa mistat sitt förstånd”, nu när nazister nyligen har marscherat på våra gator. Karl Gerhard var en modig motståndsman på sin tid men föreställningen har absolut en politisk relevans även idag. Det har varit intressant att se hur regissören Eva Bergman mejslat fram detta. Jag ryser när vissa repliker sägs på scen.
Hur är det att vara en del av den stora ensemblen i Karl Gerhard?
Jag måste säga att det här är en drömensemble, hela gänget. Och det är första gången jag spelar med Tomas von Brömssen. Och så orkestern, den är helt sagolik. Inte konstigt att jag tycker att det är roligt att gå till jobbet.
Carina M Johansson ingår i Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. Läs mer om Carina här.
Zarah Leander (1907-1981) debuterade på scen hos Ernst Rolf i Borås 1929, sången hon sjöng var ”Vill ni se en stjärna?”. Och i snabb takt gjorde hon succé, spelade in skivor, filmer, medverkade i revyer och spelade Hanna Glawari i Glada Änkan, i sitt kontraaltläge. Zarah Leander blev Karl Gerhards favoritprimadonna.
Hon lockades med filmkontrakt över till Tyskland, blev en av landets mest uppburna stjärnor och stannade där till 1943. Efter återkomsten till Sverige blev hon utfryst, själv hävdade hon att hon var naiv och en politisk idiot.
Karl Gerhard, som var aktivt antinazistisk, försökte ändå ta henne tillbaka 1944 men möttes av så starka protester att han inte fullföljde sina planer. Efter några år kunde dock Zarah göra comeback. Hon kom tillbaka till Karl Gerhard i en revy på Cirkus 1952. Drygt 20 år senare höll hon sin avskedsföreställning i Stockholms konserthus.
Ann Waldeborn
Foto: Hanna Johansson