Precis innan skådespelarna tog semester passade vi på att ställa några frågor till Ashkan Ghods, som spelar Karl-Oskar i Utvandrarna.
Regissören Pontus Stenshäll skapar tillsammans med er skådespelare en mycket lekfull form med olika stilar och berättargrepp. Hur är det att arbeta på det sättet?
Jag tycker att vi nu före sommaren varit i en rolig fas i repetitionsprocessen och det har känts kul att gå till jobbet. Pontus regi, estetik och berättarstil är fantasifull och sättet som han arbetar på tillåter oss i ensemblen att få leka fram de olika scenerna på ett lustfyllt sätt. Han är också bra på att ta fasta på såväl komiken som svärtan och sorgen i berättelsen.
Jag tycker också att det är utmanande, och inte alltid så enkelt, att ena gången underkasta sig formen och stilen för att i nästa stund spela en naturalistisk situationsbaserad scen eller plötsligt bryta ut i sång och dansa schottis. Jag upplever därför att vi är en djärv ensemble som vågar ta oss an materialet på det här lekfulla sättet men samtidigt vara trogen berättelsen och ha stor respekt för denna episka och storslagna klassiker.
Mobergs fantastiska berättelse och romanens dialog återger ni så fint! Vad har du för relation till det småländska? Är det svårt att få till den småländska dialekten?
Ja, det är svårt med småländskan. I början var jag osäker på om jag överhuvudtaget ville prata med dialekt. Jag skämdes nog lite för det, eftersom jag inte behärskar det fullt ut. Men på rikssvenska kändes det ännu konstigare och det var som att ta bort en stor del av karaktären. Nu gäller det bara att öva. Någon från Småland får gärna höra av sig och erbjuda mig en kurs!
Nu är det ju ett ganska lång sommaruppehåll då ni skådespelare får en välbehövlig semester. Hur gör du för att koppla av under semestern men ändå komma ihåg repliker och scenerier?
Det ska bli underbart att gå på semester och få vila lite. Jag kommer att tillbringa en stor del av sommaren i Tropea i södra Italien, och det är klart att jag tar med mig mitt manus till stranden. Men att öppna och titta i det - det kan jag inte lova!
Skämt åsido så tror jag att det är bra att också få lite distans så att vårens arbete hinner sjunka in. Självklart är tankearbetet ständigt närvarande kring historien, texterna, sångerna och scenerierna. Men jag litar också på mitt muskelminne och ser fram emot att börja arbeta igen med en utvilad blick.
Ann Waldeborn