Camilo skapar dans och fysiskt uttryck

Camilo Ge Bresky är rutinerad inom musikalvärlden och aktiv både på och bakom scenen. Samtidigt som han är koreograf för Little Shop of Horrors, gör han en av rollerna i en annan kultmusikal Rocky Horror Show. Vi fångade honom mitt i premiärfarten för några snabba frågor.

Camilo Ge Bresky

Koreograf

Nu är det inte långt kvar till premiär, hur känns det? "Det känns bra, som alltid är det lite pirrigt men jag tror att vi kommer att få en fin premiär. Nu går vi in i fasen med finslipning och allt ska lämnas över till musikalartisterna. Det är intensivt arbete in i det sista."

Vad ansvarar du för i den här uppsättningen? "Jag är koreograf, det vill säga jag skapar dans och fysiskt uttryck i föreställningen. Det innebär också att jag är en del av det konstnärliga teamet och samarbetar nära regissören."

Hur ser du på dansen/koreografins roll i musikalen? "Jag tycker att den ger ett till plan i berättandet, ett komplement till replik och sång. För mig har det varit viktigt att dansen och det fysiska uttrycket växer fram ihop med föreställningen, det handlar om mycket mer än att skapa ett antal dansnummer."

Vilken var din första reaktion när regissören Angelina Stojčevska frågade om du ville arbeta med Little Shop of Horrors? "Jaaaaaaaaaaa!"

Vad tror du har gjort Little Shop of Horrors till en sån succé och ett kultfenomen? "Den har massor av allt. Skräck, humor, utomjordingar och musikalglam."

Har det hänt något extra roligt, intressant eller ovanligt på repetitionerna, som du kan berätta om och vill dela med dig av? "Jag har massor av den varan... men allt är hemligstämplat tills preskriberingstiden gått ut."

Mer om Camilo Ge Bresky: Camilo är utbildad på Balettakademiens musikalartistlinje i Göteborg och han har bland annat medverkat i The Book of Mormon på Chinateatern i Stockholm, La Cage aux Folles och Cabaret på Uppsala Stadsteater, Jesus Christ Superstar på Malmö Opera och The Rocky Horror Show på GöteborgsOperan. Som koreograf har han arbetat med Stjärna på Norrbottensteatern och Ringaren i Notre Dame på Västerbottensteatern och varit koreografiassistent till Evita på Malmö Opera.

”Koreografin ger ett till plan i berättandet, ett komplement till replik och sång” - Camilo Ge Bresky

Foto: Fotografica

Tillbaka till pjässida: