Tora Vinter är kompositör, musikproducent och DJ. Christoffer Berg är kompositör, musikproducent, och musiker. De är båda hyllade för sina verk och insatser på den nationella och internationella elektroniska musikscenen. Tillsammans har de skapat musiken till Mordet på Marat, musik som är lika spännande, färg- och formstark som föreställningen i sig.
Det senaste gemensamma projektet var när de komponerade musiken till den norska långfilmen Nattebarn, som gjorde succé i grannlandet 2021. Nu ville de gärna fortsätta att jobba ihop.
– Vi började med att titta på Peter Brooks filmatiserade version av Mordet på Marat (1967) och hade många och långa samtal med vår uppsättnings regissör Jan Klata. Vi pratade om vad som är revolutionär musik idag, om musiken i filmen och hur vi på något sätt skulle kunna omvandla den till vår tid, säger Christoffer Berg.
– Vi tyckte om Jans konceptuella sätt att tänka, hans metahumor och viljan att absolut inte gå den givna vägen. Han hade intressanta idéer, som vi sedan har fått vidareutveckla, säger Tora Vinter.
Med referenser till renässansmusik och tv-spel
Det var högt och lågt från regissören och det föll i god jord hos de båda kompositörerna, som utgick från en referenslista med allt från upphöjd renässansmusik till 8-bitars tv-spelsdito.
– Vi gillar att få göra kollage. Både jag och Christoffer jobbar som DJ:s och tycker att det är kul att göra mashups där man lägger ihop olika låtar, och edits där man klipper och gör om låtar så att de passar i ens DJ-set. Och här har vi fått göra det gånger hundra. The more the better, säger Tora.
– Vi gillar ju det lite utflippade och vi har verkligen inte behövt vara försiktiga. Det har bara varit att ösa på, säger Christoffer.
Funk, techno och opera
Musiken i föreställningen är något svårbeskriven.
– Men här finns funk, breakbeats och marschmusik, klassisk musik såväl som techno, och modern opera. Musiken förstärker handlingen och finns med som effekter och i bakgrunden. Det är mycket samplingar och ibland kommer det också in någon snutt som man snabbt känner igen, till exempel den gamla 70-talshitten Le Freak, säger Tora.
Några textavsnitt har också blivit till sånger.
– Vi hittade bland annat en text i Peter Brooks version som vi båda tänkte att den skulle kunna bli en sång. Resultatet, ”Ett vansinnigt djur”, sjungs nu av skådespelaren Johan Karlberg i föreställningen, säger Christoffer.
– Den är jättefin, och lite av en blandning mellan Thåström och Jan Malmsjö, säger Tora, och skrattar. Och Victoria Dyrstad sjunger en satanistisk tillbedjan. Hennes röst klingar otroligt vackert. Det har också varit väldigt roligt att få coacha skådespelarna i det här.
Här kan du lyssna på Victorias sång.
Långa arbetsdagar i salongen
Arbetsdagarna under de nio repetitionsveckorna har varit långa, minst sagt. Komponerandet har i mångt och mycket få göras på plats.
– Det har varit hantverksintensivt. Vi har suttit i salongen med en mobil studio och använt vår inspelningsutrustning som skissblock. Det har inte funnits så mycket tid utanför repetitionerna till själva skapandet. Men det är samtidigt något speciellt att tvingas skissa fram något väldigt snabbt. Man bromsar inte in utan får smasha in på volley helt enkelt, säger Christoffer.
Premiären blev lyckad och bjöd på en härlig helhetsupplevelse, till vilken de båda kompositörerna har satt soundtracket.
– Vi har, precis som när vi spelar skivor jag och Anna, försökt bygga upp en spänning som vi sen släpper loss. Det är maxat, i en fullständigt uppochnedvänd verklighet. Och det är uppfriskande.
Här kan du läsa mer om Tora Vinter: Tora Vinter - Göteborgs Stadsteater (goteborg.se)
Här kan du läsa mer om Christoffer Berg: Christoffer Berg - Göteborgs Stadsteater (goteborg.se)
Text och bild: Ann Waldeborn