Sista seminariet för hösten ges lördag 3 december! Temat är "Identitet eller roll" och vi gästas av Eva Knuts, fil dr etnologi och Lars-Gunnar Andersson, språkprofessor.
Lör 3 december kl 15-16 Göteborgs Stadsteater, Studion. Fri entré.*
För Göteborgs Stadsteaters repertoar spelåret 16/17 står frågor om identitet i fokus. Parallellt med föreställningarna löper också en samtalsserie på temat. Vi fångar upp frågor som anknyter till våra aktuella pjäser och temat identitet. Vi rör oss från individnivå till samhällsnivå. Hur upplever jag mig själv? Hur ser andra på mig? Vilka får synas och bestämma? Hur skapas ideal och myter i ett samhälle? Samtalsledare och programansvarig: Neta Norrmo.
Lördag 3 december kl 15-16 Göteborgs Stadsteater, Studion. Fri entré.*
Eva Knuts, fil dr etnologi och Lars-Gunnar Andersson, språkprofessor.
Kan man bli någon annan om man byter kläder eller språk? Om status, auktoritet och identitet.
Förr bestämde klass och ekonomi vad du fick ha på dig och hur du lärde dig att tala. Idag finns personal shoppers och språket får väl ändra sig efter oss eller va? Har vi en egen kärna, en identitet som visar sig genom allt, eller kan vi byta roller som det passar oss, det handlar samtalet om denna lördag. Vi inleder med att få se lite bilder och guidas helt kort genom historien innan vi tillsammans med publiken gräver oss ner i hur vi ser ut och låter idag. Högt och lågt, allvarligt och roligt.
Eva Knuts, filosofie doktor i etnologi som forskar nu i yrket Personal Shoppers vid Göteborgs Universitet och har skrivit avhandling om bröllopsföreställningar.
Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska. Lars-Gunnar Andersson var under decennier språkexperten i radioprogrammet Språket, och föreläser numera samt undervisar på Göteborgs Universitet.
*Antalet platser (Studion) är begränsat. Först till kvarn gäller.
Lördag 24 september kl 16 OBS! Seminariet hålls på Bok- och biblioteksmässan. Författaren Johan Lundberg i samtal med Neta Norrmo, journalist. Bok- och biblioteksmässans seminariekort behövs.
Litteraturvetaren och kulturskribenten Johan Lundberg diskuterar i sin bok Det sista museet identitetspolitikens ursprung, utbredning och ... ja kanske ... undergång. Neta Norrmo, journalist, möter honom i ett samtal.
Ondskans famlande efter identitet Lördag 8 oktober kl 15 - ca 16.30 Göteborgs Stadsteater, Stora Scen Zygmunt Bauman, sociolog som i sina böcker om det han kallar flytande kärlek, flytande rädsla och flytande ondska diskuterar samhället, politiken och etiken. OBS! Seminariet hålls på engelska.
David Karlsson, idehistoriker och ordförande för Nätverkstan Kultur, håller en inledande miniföreläsning. Biljettförsäljning pågår. Pris: 100 kronor, ungdom/student 50 kronor
Lördag 22 oktober kl 15-16 Göteborgs Stadsteater, Studion. Fri entré.* Med Helena von Zweigbergk, författare och Katja Wik , filmregissör.
Om offerbegreppet och om den så komplexa relationen mellan mor och döttrar. Vem väljer att bli offer eller martyr i vardagen?
Helena von Zweigbergk, författare vars nyskrivna bok De behövande handlar om en mor och en vuxen dotter, och en relation som under ytan bubblar av starka känslor, såriga motsättningar och laddade minnen.
Katja Wik, filmregissör som är aktuell med filmen Exfrun (premiär 2017 med Nina Zanjani i huvudrollen) om tre stadier i en kvinnas liv – flickvännen, frun, exfrun. Filmen utforskar hur offerrollen kan användas som maktmanipulativt verktyg.
Lördag 12 november kl 18-19 Göteborgs Stadsteater, Studion. Fri entré.* Med Rebecca Forsberg, regissör och dramatiker och Anna Pettersson, doktorand och teaterregissör.
Om teaterns identitet i ett modernt teknologiskt samhälle: vad innebär de nya sätten att arbeta med teater, vad händer med de sceniska idealen? Rebecca Forsberg, regissör och dramatiker. Konstnärlig ledare för RATS Teater – Research, Arts and Technology for Society som med sina konstnärliga produktioner involverar forskning, teknik och samhälle och på så sätt möter en ny publik.
Anna Pettersson, skådespelare, doktorand och teaterregissör. Forskar kring den rörliga bildens gestaltning på Stockholms dramatiska högskola och tar med sig sina frågeställningar in i sitt arbete med teater.