Final i teaterns serie med djupdykningar i Lars Noréns digra verk. Denna gång tillsammans med bland andra författaren, journalisten och Norénkännaren Elisabeth Åsbrink. Kvällens läsning: En dramatikers dagbok.
Svensk teater har ett laddat, kärleksfullt och rikt förhållande till Lars Noréns konstnärskap. Skådespelare som arbetat med hans texter eller mött honom som regissör återkommer ständigt till hur omvälvande och viktigt det var.
De numera klassiska uppsättningarna Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud sattes upp här på Göteborgs Stadsteater och blev också tv-teater.
De fyra nedslagen teaterns serie 4XNorén rör sig runt de tidiga pjäserna, om undersökningarna av samhällets utstötta, om dagböckerna och kontroverserna, och om en avklarnad språkvärld, en resa i minnet, glömskan, åldrandet och döden.
Läsningarna är regisserade och sammanställda av skådespelaren Johan Gry. Dramaturg är Sisela Lindblom.
Elisabeth Åsbrink är författare och journalist. Hon arbetade under flera år som reporter och redaktör på SVT, bland annat som reportageredaktör på Uppdrag granskning.
Elisabeth Åsbrink debuterade 2009 som författare med boken Smärtpunkten: Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander, som nominerades till Augustpriset i fackboksklassen. Boken Och i Wienerwald står träden kvar kom ut 2011 och har sedan översatts till flera språk och tilldelats flera priser, bland annat det polska Kapuscinskipriset, svenska-danska kulturfondens pris och Augustpriset för bästa fackbok 2012.
2012 debuterade hon som dramatiker med pjäsen Räls, baserad på autentiska protokoll från ett möte sammankallat av Hermann Göring 1938, samt intervjuer med barnflyktingar från Nazityskland. Räls spelades 2013 med stor framgång på Folkteatern i Göteborg.
Foto: Lisa Thanner