Orlando

Efter Virginia Woolfs banbrytande roman

Medan världen runtomkring envisas med att dela in allt i kvinnligt och manligt frågar sig Orlando vad det egentligen spelar för roll? Måste man bestämma sig? Den brittiska regissören Katie Mitchell tar oss här med på en queer resa genom 400 år av patriarkal historia. Om en av litteraturhistoriens mest spännande gestalter.

Orlando hade premiär på Schaubühne/Berlin 2019 och har efter det turnerat i Europa. Spelas på tyska med engelsk textning.

Orlando lever under 400 år. Han verkar vid Elisabet I:s hov i 1500-talets England, förälskar sig i en rysk prinsessa, försöker bli författare. Han blir ambassadör i Konstantinopel på 1600-talet, och återvänder som kvinna. Under 1700-talet lever Orlando livet, anordnar fester och älskar både män och kvinnor.

Tiden går och Orlando ser hur allt är i ständig förändring. Hur samhället ser på könsroller och begär, hur män och kvinnor ska bete sig, vad en författare får skriva om, vad en kvinna får tänka på.

Orlando, i regi av den brittiska regissören Katie Mitchell, baseras på Virginia Woolfs banbrytande roman från 1928. För manus står Alice Birch.

Katie Mitchell är en av världens mest omtalade regissörer. Att Göteborgs Stadsteater som medproducenter nu kan presentera hennes totalhyllade föreställning Orlando för Göteborgspubliken är inget annat än helt fantastiskt.

Pontus Stenshäll


Uppsättningen hade urpremiär på Schaubühne 2019 och har med framgång även spelats i Paris, Lissabon och Madrid.

Orlando produceras i samarbete med Schaubühne/Berlin, Odéon – Théâtre de l’europé i Paris, Teatros del Canal i Madrid och São Luiz Teatro Municipal i Lissabon, som alla ingår i det europeiska teaternätverket Prospero. Gästspelet i Göteborg har möjliggjorts genom bidrag från Göteborg & Co och Goethe Institut och presenteras i samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival.

Foto: Stephen Cummiskey

GI_Logo_horizontal_mindre.pngFFO_mindre.png

Supported with special funds from the German Federal Foreign Office.

Gästspel
1-2 september 2023
Scen
Stora Scen
Längd
1 tim och 40 min, ingen paus
Textas
Spelas på tyska, textas på engelska

Brittiska Katie Mitchell är en av Europas mest välmeriterade och prisade regissörer. I sitt arbete rör hon sig fritt mellan olika genrer, från opera och teater till kortfilmer och videoinstallationer. Hennes produktioner karakteriseras av minutiös research, skarp analys och psykologisk noggrannhet i sin regi av skådespelarna – och är ofta både originella och banbrytande. Katie Mitchell gästade senast Göteborgs Stadsteater 2016 med Duncan Macmillans Forbidden Zone, inom ramen för Göteborgs dans- och teaterfestival.

Se intervjun med Katie Mitchell längre ner på sidan.

Se trailern för Orlando

Regissören Katie Mitchell iscensätter Orlando i en produktion som kombinerar skådespelandet med livevideo. Här möter hon kärnan i Virginia Woolfs roman med både en stor lyhördhet för genusfrågor och sin kärlek till filmmediet.

Se trailern för Orlando

En helkväll på teatern

Gör ditt teaterbesök till en helkväll med både mat och teater! Boka en teatermiddag till ett förmånligt pris. Middagen serveras i Restaurang Tiljan innan din föreställning.

Läs mer om teatermiddag

Senaste nytt!

Med vårt nyhetsbrev blir du uppdaterad om vad som händer på Göteborgs Stadsteater.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

The deeper meaning of this type of direction consists in exposing the human self-image – and also its gender as a product of manipulation, retouching, forgery, montage, post-processing, objection, imitation. The liberating message of the whole evening is: You can possibly represent yourself as you like.

Die Zeit

Fulminant in her role as Orlando, Jenny König shows [...] in every moment the grippingly dense study of a fluid existence. Whether in pre-produced films in the open nature, running across the fields or lying under a tree, whether as an uninhibited dancer in a techno club, she always unfolds the spectrum of different situations and lets Orlando fly polymorphically across all barriers: as a free spirit as well as a nonconformist, as a sensitive man as much as a strong feminist.

Märkische Oderzeitung

Mitchell's concept works out, the performers are on board with passion, dedication and enthusiasm, and the narrator high up in her glass cabin is happy to see everyone dance to her tune.

At the Schaubühne Berlin, director Katie Mitchell staged Virginia Woolf's novel »Orlando« with great sensitivity for gender issues and thus, with her preference for film, meets the core of Woolf's novel.

Mitchell shows a wild genre mix instead of realism, humor instead of seriousness.

Morgen Post

Av Virginia Woolf Bearbetning Alice Birch Regi Katie Mitchell Biträdande regissör Lily McLeish Skådespelare İlknur Bahadır, Philip Dechamps, Cathlen Gawlich, Carolin Haupt, Jenny König, Isabelle Redfern, Alessa Schmitz, Konrad Singer Livekamera Nadja Krüger, Sebastian Pircher Ljud på scen Stefan Kessissoglou Scenografi Alex Eales Kostymdesign Sussie Juhlin-Wallen Videoregi Grant Gee Videodesign Ingi Bekk Medarbetare videodesign Ellie Thompson Musik och ljuddesign Melanie Wilson Ljusdesign Anthony Doran Dramaturg Nils Haarmann