I kölvattnet av den utdragna processen att bilda ny regering klubbades en övergångsbudget igenom där det avsatts 8 miljoner kronor för att fira Ingmar Bergman 100 år – trots att han 2019 skulle ha fyllt 101. För att undersöka om vi skulle mäktat med ytterligare ett år där Ingmar Bergmans alla filmer smyger sig in i teaterrummen och upp på scen bad vi Marit Kapla reflektera över det gångna Bergmanåret. Och kanske framförallt om hur Bergmans filmer gör sig som teater. /Red. Håkan Westesson
Teaterrummets redaktion bad kulturjournalisten och forne konstnärliga ledaren för Göteborgs Film Festival, Marit Kapla, att bege sig till närmsta biograf för att se på teater! Följ med in i biosalongen och läs Marit Kaplas text om en direktsänd teaterproduktion som kablats ut till upp mot 2000 biografer runt om i världen! Är det här det nya teaterrummet?
Antikens tragöder använde sig av en deus ex machina och 1700-talet av åskmaskiner. På 2000-talet är det techformance som ska rädda scenkonsten från att bara vara – scenkonst?
I söndags avled Gunilla Palmstierna-Weiss. För bara ett par månader sedan var hon i Berlin för presentation av sin bok Eine Europäische Frau, som på svenska heter Minnets spelplats och kom ut 2013 på Albert Bonniers Förlag. Nu går hon till historien som en av Sveriges främsta scenografer, om inte den allra främsta. I Minnets spelplats beskriver hon hur hennes familj lyckades fly från Berlin med det sista tåget till Holland, strax innan krigsslutet, men också om ett långt och omväxlande yrkesliv i Thalias tjänst. Det är fascinerande läsning.
Hennes självständiga konstnärskap matchade på alla sätt de regissörer hon arbetade med; Ingmar Bergman, Peter Brook och sist men inte minst maken Peter Weiss.
2016 gjorde författaren och journalisten Stig Hansén en längre intervju med henne för Teaterrummets räkning. Av någon anledning publicerades den inte då. Vi publicerar den nu. Här får vi höra hennes levande röst och stora bredd i erfarenheter och kunskaper om teaterns värld och om hennes egen estetik.
Till minnet av Gunilla Palmstierna-Weiss.
/Björn Sandmark för redaktionen
Ingrid Bergman skulle fyllt hundra år ifjol... och Alicia Vikander står med Oscarstatyetten i strålkastarskenet på röda mattan i Hollywood. Kommer Alicia Vikander bli Ingrid Bergmans tronarvinge? Eller har stjärnglansen förlorat sin lyster? Teaterrummet bad filmkritikern Camilla Larsson ta fram stora kikaren och inta observatoriet.