Här har vi samlat vanliga frågor från besökare av teatern. Har du en fråga du inte hittar svaret på här på hemsidan så skicka in den till info@stadsteatern.goteborg.se!
I nuläget omfattas inte Göteborgs Stadsteaters evenemang av väskförbudet. Om läget förändras kommer vi att uppdatera informationen så snart som möjligt. Oavsett, uppskattar vi om du inte tar med din ryggsäck eller större väska till teatern.
Biljetter köper du enklast direkt på hemsidan eller genom att boka i biljettkassan. Gör ditt köp under Biljetter. Håll gärna utkik på vår hemsida i slutet av maj varje år, då släpps det biljetter till det kommande teateråret och paket med rabatt på föreställningar. Presentkort finns också att köpa i valfritt belopp och gäller i två år. Se presentkort.
Din e-postadress är troligtvis registrerad hos oss sen tidigare. Klicka på "Glömt lösenord" om du inte kommer ihåg vilket lösenord du använt tidigare. Observera att det ej går att klicka på glömt lösenord om du första gången skapade din webbprofil med Facebook, Google eller Twitter.
Du kan även välja att inte logga in med en kundprofil. Scrolla ner på sidan och klicka Skippa inloggning. Då kan du köpa och betala dina biljetter men inte se tidigare bokningar eller hantera din webprofil.
Om inte någon bekräftelse eller kvitto dykt upp ca 10-15 minuter efter du gjort ditt köp, dubbelkolla i din skräpkorg i mailen. Ring biljettkassan på 031-7087100 om du inte hittar bekräftelse, så hjälper de dig.
Du kan boka om dina biljetter gratis fram till en dag innan föreställning. Enklast gör du det via din orderbekräftelse.
Om du köpt till vårt återbetalningsskydd så återköper vi dina biljetter fram till 72 timmar innan föreställning. Fram till tre timmar innan föreställning kan du lösa in dina biljetter mot ett presentkort. Läs mer om regler och villkor här: Byte av föreställningsdag samt återbetalningsskydd.
Du behöver inte skriva ut din biljett, utan kan visa upp din den som pdf eller ladda ner den till en app i mobilen.
Om du backar i köpflödet från det att du gått vidare till betalning så kan betalningen låsa sig och inte gå igenom. Om du upplever detta, kontakta biljettkassan på 031- 708 71 00 så hjälper de dig.
Biljettkassan har normalt öppet för besök tisdag–fredag 12.00–19.00, lördag och söndag tre timmar före föreställning. Lördagar då det inte är föreställning är biljettkassan öppen 12.00-15.00. För avvikande öppettider, läs mer här.
Lättast är att skicka ett e-postmeddelande till biljettkassan@stadsteatern.goteborg.se eller ringa på 031-708 71 00.
Göteborgs Stadsteater ligger på Götaplatsen, längst upp på Kungsportsavenyn. Vi rekommenderar att åka kollektivt hit, närmaste hållplatser är Götaplatsen och Berzeliigatan. Behöver du ta bilen, se parkeringskarta här.
Föreställningens längd anges på pjässidan på hemsidan när det närmar sig premiär. Ibland har föreställningarna paus, läs mer på hemsidan.
Ska du gå på en föreställning med paus, gör gärna en förbeställning i Foajébaren när du kommer till teatern så står ett bord uppdukat i pausen. Läs mer här.
Vi varnar vanligen endast för höga ljud, stroboskop och rök. Det anges på skyltar på teatern samt på sidan för den aktuella föreställningen här på hemsidan.
Vid föreställning på Stora Scen är garderoberna vid parkett är bemannade av publikvärdar som under hela föreställningen är på plats. Kostnaden är 30 kr. Det finns även obemannade garderober vid övre parkett samt vid Studion och Lilla Scen utan kostnad.
Det är viktigt att komma i tid till en teaterföreställning. En sen entré stör både skådespelare och publik. Möjligheten att bli insläppt efter föreställningens start är begränsad och sker lämpligast i pausen. Ta alltid kontakt med våra publikvärdar, så hjälper de dig.
I garderoben kan du låna hörhjälpmedel, prata med våra publikvärdar så visar de dig rätt. Har du svårt för höga ljud och stark musik finns det öronproppar, även det i garderoben. Se även sidan om tillgänglighet.
Det går bra att betala med kontanter både i biljettkassa och i våra restauranger/barer.
Stadsteaterns presentkort är enbart giltigt för biljetter och går att använda både online och i biljettkassa.
Självklart stänger du av mobiltelefonen i salongen innan föreställningen startar. Flygplansläge går bra.
Program finns i biljettkassan, i garderoberna på nedre plan och utanför Studion samt Lilla Scen. Program till Stora Scen kostar 30 kr, till övriga scener gratis.
Har du en vän som står på scenen som du vill ge blommor till? Då lämnar du blommorna till publikvärdarna som ser till att blommorna delas ut på scenen i applådtacket!
Publikvärdarna finns överallt på teatern i samband med föreställning. I serveringarna, vid dörrar och i garderober. De hjälper dig till rätta om det är något du undrar över.
Inled kvällen med en middag på Restaurang Tiljan, ta ett glas på Bar Thalia eller förboka din pausförtäring i Foajébaren så den står framdukad i pausen. Läs mer om våra restauranger och boka bord här.
I pausen blir det ofta rusning till baren! Boka det du vill ha på plats direkt med personalen i Foajébaren, innan föreställningen börjar. Då står din beställning framdukad i pausen. Läs mer här.
Stadsteatern driver egen restaurangverksamhet, så är det inte tillåtet att ta med sig egen matsäck. Detta då Stadsteatern ansvarar för alla livsmedel och drycker som förtärs hos oss.
Nej, det är inte tillåtet att medta mat eller dryck in i våra salonger under föreställningarna.
Göteborgs Stadsteater tar endast emot praktikanter från yrkesutbildningar. Söker du sådan praktikplats skicka ett mail till info@stadsteatern.goteborg.se
Vi anordnar regelbundet guidade turer i teaterhuset, både öppna visningar och för enskilda grupper. Läs mer här.
Våra publikvärdar samlar ihop eventuellt kvarglömda saker efter föreställning och lämnar in till receptionen på teatern. Ring receptionen för besked om dina kvarglömda saker finns där! Telefon 031- 708 70 00. (Det går även att anmäla förlust av föremål till receptionen).
Om du har synpunkter på något du sett på någon av våra scener eller vill fråga om något kan du maila till info@stadsteatern.goteborg.se så kommer det till rätt person.