I lärarhandledningen till Lyckliga i alla våra dagar ger vi olika ingångar till föreställningen. Att för- eller efter-arbeta en scenkonstupplevelse är ingen nödvändighet, upplevelsen av scenkonstverket är det som är centralt, men genom att samtala om upplevelsen och krockas med dess filosofiska spörsmål kan upplevelsen i sig växa och bli större.
Vad är egentligen lycka? Är det känslan i magen när skrattet maserar varenda muskel? Eller är det när känslan av harmoni omsluter dig som en varm filt? Går lyckan att köpa? Går den att spara, konservera för framtiden? Går den egentligen ens att definiera?
I Lyckliga i alla våra dagar ger sig Backa Teater in i att undersöka lyckan. I en tid där såväl samtiden som framtiden är oviss söker vi det där sköra och mjuka. Undersöker det svåra med tillsammansskapet.
Låt föreställningen öppna upp för det samtal där våra olikheter får möjlighet att mötas i det som just nu är. I mötet med ett konstverk och i mötet med oss själva.
Ladda ner en pdf av lärarhandledningen här! (PDF-dokument, 848 kB)
Ladda ner en pdf av lärarhandledning för anpassad undervisning här! (PDF-dokument, 1,2 MB)
Här hittar du som lärare diskussionsfrågor och fördjupning i föreställningens tematik.
FördjupningCittra, synthsaxofon, ukulele och eufonium. Vi har intervjuat Hilda Ekstedt och Agnes Åhlund om musiken i Lyckliga i alla våra dagar.
Intervju med våra kompositörerAtt samtala om en scenkonstupplevelse i grupp. Hur fördjupar vi upplevelsen tillsammans?
Att prata scenkonstFeng shui och lycka, läs mer om scenograf Maja Kalls tankar bakom scenografin.
Lycklig scenografi