Shakespeares Kung Lear – som du aldrig sett den tidigare
Vi är mitt i ett systemskifte. Kungen avsäger sig ansvaret men gör ändå anspråk på att ha kvar sin makt. Han har uppfostrat sina döttrar till att kriga, döda och leda härer med hundratals män, men nu när han drar sig tillbaka förväntar han sig också att de ska visa omsorg och vårda honom på hans ålders höst.
Naturligtvis misslyckas de, familjens maktposition förloras och släkten går under.
När pjäsen är slut står tronen tom.
Genom ett undersökande formexperiment med film, ljud och gestaltning får vi reda på vad berättelsen om Kung Lear egentligen handlar om. I rollen som kungen ser vi Hanna Lekander, en gestaltning hon också prisades för då hon tilldelades Samfundet Örebro Stads- och Länsbiblioteks vänners Hedersomnämnande för årets teaterprestation 2021.
För bearbetningen står Anna Pettersson, regissör, skådespelare och doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Hennes uppsättning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, med sig själv som enda medverkande, blev mycket uppmärksammad och för den belönades hon med TCO:s kulturpris, Svenska Teaterkritikernas pris och DN:s kulturpris. Hon har tidigare regisserat på Göteborgs Stadsteater: Alice i underlandet (2016) och Förbjuden ingång (2019).
Föreställningen hade sin urpremiär på Örebro Teater i november 2021.
Bild ovan Mats Bäcker.
Bilder i bildspelet tagna av Kicki Nilsson.
Av William Shakespeare Bearbetning, scenografi & kostymdesign Anna Pettersson Med Hanna Lekander Ljus, ljud & videoprojektioner Gustave Lund Mask och peruk Giovanni Indelicato, Linda Nieminen Koreograf Sebastian Bertilsson