En skrattspegel för vår tid
Välkommen till en sprudlande middagsbjudning där vännerna samlats, vinet luftats och värdparets två barn sover stilla i rummet bredvid. I det böljande festsamtalet avhandlas högt som lågt och ämnena avlöser varandra i högt tempo. Kanske tar kvällen en katastrofal vändning. Eller är det en helt vanlig kväll där glasen fylls på och orden ekar i rummet?
skål för livet är ett nyskrivet drama som fångar vår samtid med nästan otäck exakthet. En tragisk komedi och en smart skrattspegel för vår tid.
Den snillrikt skrivna pjäsen av den tysk-svenska dramatikern Maja Zade hade urpremiär på Schaubühne Berlin 2019 med titeln abgrund. För regin står internationellt hyllade litauisk-amerikanska Yana Ross, som tidigare bland annat satt upp Ett dockhem på Göteborgs Stadsteater.
Yana Ross har hela världen som arbetsplats och har fått utnämningen ”bästa regissör” i flera olika länder. Ofta arbetar hon med klassiska texter, skalar av dem in till kärnan och gör dem relevanta för vår tid och för den plats hon befinner sig på. I Sverige har hon bland annat satt upp Tjechovs Morbror Vanja, Michail Bulgakovs En hunds hjärta och, som ovan nämnda, Ett dockhem på Göteborgs Stadsteater 2018. 2022 inledde Yana Ross ett långvarigt samarbete med Berliner Ensemble, Brechts teater, som en av husregissörerna.
Under våren 2024 har hennes uppsättning baserad på Karl Ove Knausgårds
Min kamp fått mycket uppmärksamhet.
skål för livet medverkar under The Far Way Festival i Reims i Frankrike i januari med den engelska titeln no words.
Foto: Aorta
Skådespelare
Skådespelare
Skådespelare
Skådespelare
Skådespelare
Skådespelare
Skådespelare
Skådespelare
I samband med Sverigepremiären samtalar pjäsens författare, den tyska dramatikern och dramaturgen Maja Zade med Anna Berg, dramaturg på Göteborgs Stadsteater.
Läs mer och boka biljettFrån parmiddag till terapisoffan. Prata ut eller ducka obekväma samtalsämnen tillsammans med skål för livet.
Tjuvkika in hos terapeuten härScenografen Zane Pihlstrom berättar om varför glaslådan står där den står, om balansen mellan scenografi och skådespeleri och varför han vill göra publiken till voyeurer.
Läs intervjun härAv Maja Zade Översättning Marc Matthiesen Regissör Yana Ross Skådespelare Hannah Alem Davidson, Ashkan Ghods, Johan Gry, Mia Höglund-Melin, Mattias Nordkvist, Jesper Söderblom, Caroline Söderström Praktikant från Teaterhögskolan Nora Sadayo Scenografi och kostymdesign Zane Pihlström Maskdesign Ingela Collin Ljusdesign Magnus Svelin, Dainius Urbonis Koreografi Mia Hellberg Musik och ljuddesign Jonas Redig Dramaturg Anna Berg